Nyheter
Ny lov trer snart i kraft: Disse bilistene risikerer kjøreforbud
Disse bilistene risikerer kjøreforbud.
Til nå har det vært mulig å sette seg bak rattet i andre EU-land selv om man hadde mistet førerkortet i utlandet.
Et kjøreforbud i Spania har ikke nødvendigvis hatt følger i Norge, og en dom for promillekjøring i Sverige har ikke automatisk fratatt deg retten til å kjøre i resten av unionen. Denne muligheten forsvinner snart.
Det skriver mediet is.
Digitalt førerkort i hele EU
EU arbeider med et felles digitalt førerkort som vil gjøre kjøreforbud gyldig i hele unionen.
Mister du retten til å kjøre i ett medlemsland, mister du den fremover i samtlige.
Dermed kan en alvorlig overtredelse i Estland eller Italia ikke lenger ignoreres når du kommer hjem.
Dette inngår i et nytt førerkortdirektiv som etter planen trer i kraft i løpet av de kommende årene.
Målet er å gjøre reglene mer effektive og samtidig sikre en rettferdig behandling på tvers av landegrensene.
Ifølge EU slipper rundt 40 prosent av de grenseoverskridende trafikklovbruddene i dag unna uten reaksjon.
Kun alvorlige overtredelser
Det er ikke snakk om at små feil som manglende blink eller en lett fartsoverskridelse skal få følger i hele EU.
Direktivet slår fast at kjøreforbudet må være på minst tre måneder for at det skal gjelde unionen over.
Blant de overtredelsene som omfattes er:
- Kjøring i alkohol- eller narkorus
- Grov fartsovertredelse
- Trafikkulykker som fører til dødsfall eller alvorlig personskade
Slik skal det håndheves
Når en sjåfør får kjøreforbud i et medlemsland, plikter landet å varsle hjemlandet til sjåføren. Deretter får vedkommende beskjed, og forbudet gjelder i hele EU.
Hjemlandet kan i spesielle tilfeller velge å ikke håndheve forbudet, for eksempel dersom sjåføren ikke har fått mulighet til å forsvare seg i saken.
Ett felles regelverk
Direktivet bringer EU enda et steg nærmere felles regler på veiene. For de fleste bilister vil endringen ikke merkes i hverdagen.
Statens vegvesen har tidligere uttalt til Dagens.no at direktivet trolig også vil gjelde i Norge gjennom EØS-avtalen.
For dem som tar sjanser i trafikken, vil konsekvensene derimot bli langt tydeligere – og umulig å unngå.