Følg oss her

Nyheter

Mange bilister glemmer en viktig detalj: Tommelfingerregel kan redde deg fra bot

Mange bilister glemmer en viktig detalj.

Publisert

d.

Det begynner å nærme seg tid for å ta båten på land. Skal du ha den i vinteropplag, er det nå du bør sjekke om båthengeren er klar for turen på landeveien.

Det er kjedelig å oppdage et morkent dekk først når du står ved slippen.

Etter en lang sommer på sjøen skal mange båteiere løfte båten på land. I hodet er seilersesongen kanskje over – men likevel glemmer mange å sjekke om hengeren faktisk er i stand til å frakte båten trygt hjem.

Det påpeker Bridgestone i en pressemelding.

Båthengerens dekk blir ofte oversett

Har hengeren noen år på baken, bør du være spesielt nøye med å sjekke dekkene før du kjører, sier Christian Jensen, tekniker hos Bridgestone.

– Dekkene på båthengere utgjør en stor, men ofte oversett risiko. Det gir falsk trygghet å bare sjekke mønsterdybden og tenke at alt er i orden fordi du har mer enn de påkrevde 1,6 millimeterne, forklarer han.

– Dekk på hengere blir gjerne morkne lenge før de er nedslitt. Sol, luft – og ikke minst saltvann – tørker ut gummien. Den blir stiv og kan sprekke. Da får du dårlig grep, og risikoen øker for at dekket ryker når du kjører med tung last.

Tommelfingerregelen: 4–5 år

Bridgestone anbefaler å bytte dekk senest når de er 10 år gamle, men etter 4–5 års bruk bør du allerede se nøye etter tegn på aldring.

Er du usikker på hvor gammelt dekket er, kan du finne produksjonsåret på dekksiden.

– Slitte eller gamle dekk gir lengre bremselengde og gjør bilen mer ustabil å kjøre med. Jo tyngre hengeren er lastet, desto lenger blir bremsestrekningen hvis du mister veigrepet, sier Jensen.

Sjekk derfor alltid dekkene nøye før du legger ut på veien. Husk også at dekktrykket gjerne bør være litt høyere enn vanlig når du kjører tungt lastet – både på bil og henger. Ellers kan du i verste fall ende med bot.

Slik kjører du trygt med tung båt på slep

Pass på at båten er skikkelig sikret til hengeren.

Det holder ikke å stole på vinsjen alene – den kan løsne, og båten kan rulle av, advarer Båtmagasinet.

Bruk solide stropper rundt både båt og henger, på samme måte som tungtransport gjør. Velg kraftige stropper som tåler høye belastninger.

Sørg også for riktig balanse, slik at kuletrykket verken blir for høyt eller for lavt. Feil last gjør bilen vanskelig å kontrollere.

Husk speil som lar deg se utenfor båtens bredde, og følg nøye med på syklister når du svinger til høyre. Traileren kutter alltid hjørner tettere enn bilen.

Hold god avstand til bilen foran – det er lite hyggelig å måtte bråbremse med en båt på slep.

Vil du vise litt ekstra hensyn, kan du trekke til side innimellom så du ikke skaper lange køer på landeveien.

Hvor langt ut i vannet?

Når båten skal opp, er det lurt å unngå at vannet når bremser og hjullager. Kjør derfor bare den nederste delen av felgen ut i vannet, råder Båtmagasinet.

Selv om enkelte produsenter hevder at akslingene tåler å kjøres under vann, er det en dårlig idé.

Gjør du det, må du regne med knatrende hjullager og hakkete bremser – helt til hjulet en dag blokkerer eller rett og slett faller av akslingen.

Til slutt minner Båtmagasinet om å alltid teste påløpsbremsene forsiktig etter at de har vært under vann.

Annonse