Følg oss her

Nyheter

Må du betale abonnement for å bruke din egen bil? Volkswagen låser hestekrefter bak betalingsmur

Må du betale abonnement for å bruke din egen bil?

Publisert

d.

Volkswagen har havnet i heftig debatt etter at bilprodusenten har valgt å låse en del av motorkreftene bak et betalingsabonnement.

Det gjelder den populære elbilen ID.3, som i utgangspunktet leverer 201 hestekrefter. Men bilen er egentlig bygget for å yte 228 hk – og de ekstra kreftene får du kun tilgang til hvis du betaler.

Det skriver det britiske bilmediet Autoexpress.

Så mye koster det

Ifølge britiske medier koster det 16,50 pund i måneden (rundt 220 kroner) å låse opp de ekstra kreftene.

Vil du kjøpe oppgraderingen som en engangsbetaling, må du ut med 649 pund – tilsvarende knappe 8.750 kroner.

Selv om man altså kan betale én gang for alle, reagerer mange på at man i det hele tatt må betale for noe bilen rent teknisk allerede kan levere.

"Det er som Netflix – bare for bilen"

Kritikere kaller det 'drip pricing' og 'urimelig', og på sosiale medier sammenlignes det med å tegne et Netflix-abonnement – bare for å få full ytelse i bilen din.

Volkswagen forsvarer modellen med at kjøperne slipper å bestemme seg på forhånd, og at de når som helst kan legge til de ekstra kreftene senere dersom de ønsker.

Ikke første gang

Volkswagen er ikke den første bilprodusenten som prøver seg med betalingsfunksjoner.

Mercedes har tidligere krevd penger for raskere akselerasjon i sine elbiler, og BMW skapte overskrifter da de tilbød setevarme som abonnementstjeneste.

Reaksjonene fra bilistene

Forbrukernes reaksjoner er tydelige: Mange frykter at dette bare er starten på en fremtid der helt grunnleggende funksjoner i biler blir gjemt bak betalingsmurer.

Spørsmålet er nå om norske bilkjøpere vil akseptere at neste bil krever månedlig abonnement for å levere det den faktisk er bygget for.

Annonse