Følg oss her

Nyheter

Husker du OceanGate? Nå er dommen kommet

Nesten to år etter den tragiske implosjonen av ubåten Titan, som kostet fem mennesker livet under et dykk til Titanic-vraket, er konklusjonen fra USAs kystvakt klar

Publisert

d.

Restene etter ubåten funnet uker etter ulykken. Foto: Pelagic Research Services/U.S. Coast Guard

I den omfattende sluttrapporten på 335 sider som ble offentliggjort tirsdag, retter Kystvakten kraftig kritikk mot OceanGate og spesielt grunnlegger Stockton Rush. Ifølge rapporten ble Rush gjentatte ganger advart om risikoen ved den eksperimentelle undervannsbåten, men valgte å overse advarslene og truet i stedet varslerne med søksmål og oppsigelse.

Rapporten slår fast at Rush skapte en “falsk trygghet” gjennom overdrevne påstander om sikkerhet, feilaktig informasjon om testing og bevisst villedning av betalende passasjerer – som ble omtalt som “oppdragsspesialister” for å omgå reguleringer.

"Kunne vært unngått"

“Denne ulykken og tapet av fem liv var fullt ut mulig å forhindre,” sier Jason Neubauer, leder for granskingen. Han mener rapporten viser behov for bedre tilsyn og klare rammer for aktører som utvikler ny teknologi utenfor dagens regelverk.

Blant de omkomne var Rush selv, i tillegg til Titanic-eksperten Paul Henri Nargeolet, forretningsmannen Hamish Harding og far og sønn Shahzada og Suleman Dawood. OceanGate har stanset all virksomhet etter ulykken.

Mangel på sikkerhet, testing og lagring

Granskningen peker på alvorlige svakheter i design, vedlikehold og lagring av Titan. Rapporten beskriver sikkerhetskulturen i selskapet som “giftig”, med store avvik mellom rutiner på papir og faktiske praksiser. Blant annet ble fartøyet lagret utendørs i syv måneder uten beskyttelse – i strid med anbefalinger for karbonfibermaterialet.

Tidligere hendelser, som feil på kontrollsystemer, høye lyder under oppstigning og kraftige støt mot innsiden av fartøyet, ble ikke fulgt opp med tilstrekkelig etterforskning. Likevel fortsatte OceanGate å bruke ubåten.

Siste melding: "Alt bra her"

Titan gjennomførte 13 vellykkede dykk før implosjonen. Under det siste dykket ble det sendt en kort tekstmelding fra 3 341 meters dyp: “Dropped two wts” – som betyr at ballastvekter ble frigitt. Bare sju sekunder senere, kl. 10:47:09, mistet fartøyet all kontakt med overflatefartøyet Polar Prince. Da hadde ubåten nådd 3 346 meter.

Debris etter Titan ble senere funnet 500 meter fra Titanic-vraket på havbunnen.

Varsler ignorert, kunne stoppet katastrofen

Et av de mest oppsiktsvekkende funnene i rapporten er at myndighetene ikke fulgte opp et varselbrev fra David Lochridge, tidligere sikkerhetsansvarlig i OceanGate. Han ble sparket etter å ha rapportert alvorlige bekymringer om karbonfiberhullet og selskapets holdning til sikkerhet.

“Jeg visste at skroget ville feile,” sa han under høringen.

Kystvakten mener at et tidligere inngrep kunne ført til at OceanGate enten hadde søkt godkjenning – eller skrinlagt ekspedisjonsplanene.

Ny regulering på vei

Granskingen konkluderer med at Titan-ulykken avslører et stort hull i internasjonal regulering av eksperimentelle undervannsfartøy. Et av de viktigste forslagene i rapporten er derfor å innføre tydeligere regler og tilsyn både nasjonalt og internasjonalt for selskaper som utvikler eller opererer ny undervannsteknologi.

Les mer: Slik oppdager du om venner lar ChatGPT skrive meldingene for seg

Annonse