Nyheter
Flere bilprodusenter i helomvending: Lager bensinbiler i stedet for elbiler
Flere bilprodusenter i helomvending.
For bare noen år siden kjempet bilprodusentene om å erklære forbrenningsmotoren død.
Jaguar ville bli helelektrisk allerede i 2025, Opel pekte på 2026, mens Ford, Mini og Audi satte sine egne sluttdatoer kort tid etter. Fremtiden skulle være elektrisk, og bensin var på vei ut.
Det skriver mediet FDM.dk.
Virkeligheten har vist seg å være mer komplisert. Flere av de største produsentene har utsatt sine mål for elbiler og planlegger nå nye bensinmodeller langt inn i 2030-årene.
Elbilsalget skuffer i Europa
Salget av elbiler utvikler seg svakere enn forventet i store deler av Europa.
Tyskland og Storbritannia opplever nedgang, og selv i Norge har andelen falt. På EU-nivå var det i mai en nedgang på 13 prosent sammenlignet med året før.
Når subsidiene forsvinner, rentene holder seg høye og ladeinfrastrukturen er mangelfull mange steder, velger mange bilkjøpere fortsatt det kjente og trygge drivstoffet.
Mercedes og Ford endrer kurs
Mercedes har skjøvet sitt mål om 50 prosent elbiler i 2025 til 2030 og har samtidig annonsert nye bensinmodeller som kommer på markedet i 2027.
Ford har flyttet sitt ambisiøse mål om å selge kun elbiler fra 2030 til 2035. Flere store batterifabrikker er satt på pause, noe som tydelig viser den nye retningen.
Det betyr likevel ikke at produsentene vender ryggen til elbiler. Strengere CO2-krav i EU tvinger dem til fortsatt å levere høye elbilandeler for å unngå milliardbøter.
Strategien handler nå mer om å finne en balanse der bensinbiler, hybrider og elbiler lever side om side i en lengre overgangsperiode.
Muligheter for norske bilkjøpere
Utviklingen ellers i Europa kan komme norske forbrukere til gode. Norge har fremdeles høy elbilandel, og produsentene har derfor interesse av å sende store volumer hit.
Ifølge forbrukerøkonomer kan det gi gunstige leasingtilbud og pressede priser de kommende årene.
Den grønne omstillingen i bilbransjen fortsetter, men tempoet blir lavere enn tidligere spådd.
Forbrenningsmotoren får en lengre avskjed enn ventet, mens elbilene tar stadig større plass der etterspørselen er sterkest.