Nyheter
Du kan kjøpe et ekte militærfly fra den kalde krigen for 250 kroner – men det er en liten hake
Midt i ingensteds i Wyoming kan du sikre deg et ekte veteranfly for en slikk og ingenting. Men drømmen om å fly av gårde i solnedgangen må du nok parkere.
Like øst for Yellowstone, i Big Horn County i delstaten Wyoming, ligger et slags flytivoli for spesielt interesserte. Her, blant ugress og avblomstrede drømmer, står over et dusin pensjonerte fly fra 40- og 50-tallet henslengt i en enorm flykirkegård. Og de er til salgs. For helt ned i 25 dollar stykket.
Ja, du leste riktig.
Flyene – blant annet Lockheed P-2 Neptune, Fairchild C-119 Flying Boxcar og Boeing KC-97 Stratofreighter – ble brukt i militæret under den kalde krigen. Nå selges de på auksjonssiden PublicSurplus.com, med beskjeden "ikke flydyktig" og "selges som den er". Kort sagt: Dette er ikke fly du kan ta en runde rundt nabolaget med. Det skriver Popular Science.
Bakgrunnen er en årelang juridisk floke. I 2021 sluttet eieren å betale for lagring av flyene på Big Horn County Airport. Resultatet ble et krav fra fylket på over en halv million dollar – og en rettssak som gikk hele veien til delstatens høyesterett. Fylket vant, og har nå fått klarsignal til å rydde opp og selge unna det som kan selges.
Men "fly" er kanskje et generøst ord. Dette er i praksis vrak: kroppsdeler, vinger og instrumentpaneler i ulike grader av forfall. Ingen av de 16 flyene er komplette, og mange mangler vesentlige deler.
Det hindrer likevel ikke entusiaster fra å melde seg på. For noen er dette historiske samleobjekter. For andre, en potensiell gullgruve: Aluminium kan nemlig selges for rundt 4–6 kroner per kilo. Har du plass, tid og en vinkelsliper, kan du kanskje tjene inn mer enn du betaler.
Et eksempel: Den pensjonerte KC-97-en fra Arizona National Guard kan ende opp med en helt ny eier neste uke. Men den må hentes innen 90 dager – med egne verktøy, og gjerne en kran eller to. Transport er ikke inkludert.
Fly som C-119 Flying Boxcar ble opprinnelig brukt til å frakte soldater og gods, mens Martin 4-0-4 var en sivil passasjerfavoritt på 50-tallet. Noen modeller, som C-130 Hercules, finnes faktisk fortsatt i aktiv tjeneste. Men de som står igjen i Wyoming, har sett sine glansdager.
Auksjonen avsluttes 3. oktober klokken 12.00 lokal tid. Det er fortsatt mulig å legge inn bud. Og mens noen kanskje ser rust og rot, ser andre historie, minner – eller metall for resirkulering.
Som flyplassjefen Paul Thur sier det: "Vi bare rydder opp."
Og kanskje er det akkurat det dette handler om: å få litt orden på gamle drømmer.