Nyheter
Den grønne avhengigheten: Elbilens råstoffer, batterier og geopolitikk
Elbilen ble symbolet på fremtidens bærekraft. Men bak batteriene skjuler det seg en ny form for avhengighet – av sjeldne mineraler, ustabile regimer og sårbare forsyningskjeder.
Et grønt paradoks

Overgangen til elbiler skulle frigjøre Europa fra oljeavhengighet. I stedet har kontinentet skapt en ny sårbarhet: avhengigheten av litium, nikkel, kobolt og grafitt fra få leverandørland.
Råstoffenes maktspill

Kina kontrollerer i dag opptil 80 prosent av den globale batteriproduksjonen og store deler av utvinningen. Det gir Beijing en geopolitisk fordel som EU nå forsøker å redusere.
Afrikas rolle

Flere av de viktigste råstoffene kommer fra afrikanske gruver, der barnearbeid, korrupsjon og miljøskader er utbredt. Den grønne omstillingen risikerer dermed å hvile på mørke realiteter.
Europas sene oppvåkning

EU lanserer nå flere initiativer for å sikre forsyningskjeder. Planer om egne gruver og gjenvinning av batterier er på vei – men resultatene ligger flere år frem i tid.
Industrien søker kontroll

Europeiske bilprodusenter investerer tungt i partnerskap og direkte kjøp av råstoffer. Målet er å sikre tilgang til materialer uten å bli fanget i kinesiske eller afrikanske avhengigheter.
Grønn politikk med grå soner

Mens elbilen markedsføres som en klimaseier, vokser debatten om dens reelle bærekraft. Produksjon, transport og avhending av batterier gir et betydelig klimaavtrykk.
Den nye energigeopolitikken

Der olje en gang definerte verdens maktbalanser, er det nå metallene som gjør det. Den grønne revolusjonen blir Europas neste store sikkerhetspolitiske utfordring.
Fremtidens avhengighet

Spørsmålet er ikke lenger om elbilen vinner – men hvem som kontrollerer dens hjerte. Kampen om batteriene har blitt den nye kampen om energiens sjel.

