Følg oss her

Nyheter

Burde skolegangen digitaliseres ytterligere?

Et nytt forskningsprosjekt viser hvordan digitale verktøy kan gi elevene nye måter å vise hva de kan, og hvorfor det utfordrer dagens vurderingssystem.

Publisert

d.

Foto: Karen Bosma-Winnubst / Shutterstock.com

Digitale enheter, som nettbrett og iPad, er blitt en naturlig del av hverdagen i mange norske klasserom. Nå viser et nytt prosjekt fra Universitetet i Oslo hvordan disse verktøyene endrer elevenes muligheter til å vise kompetanse.

"Digitale verktøy gir elevene helt nye uttrykksformer i alle fag", sier Øystein Gilje, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).

Les også: Dette bilmerket kan forsvinne helt i 2026: og du har kanskje ikke lagt merke til det

Multimodale tekster utfordrer tradisjonell vurdering

Prosjektet MuLVu – som står for Multimodale lærings- og vurderingsformer i 1:1-klasserom, har undersøkt hvordan elever og lærere jobber med digitale uttrykk som video, illustrasjoner og simuleringer.

"Vi trenger nye vurderingskriterier som fanger opp hvordan elevene bruker disse verktøyene. Det handler ikke bare om faglig innhold, men også om hvordan de kommuniserer kunnskap", sier Thea Kadri Vikebø, spesialrådgiver og prosjektleder i Bærum kommune.

Digitale ferdigheter må vurderes på egne premisser

Forskernes hovedfunn viser at bruken av digitale ressurser utfordrer skolens tradisjonelle sjangre og vurderingsformer. For lærere betyr det et økt behov for digital vurderingskompetanse, ikke bare teknisk kunnskap, men forståelse for hvordan ulike uttrykk former læring.

"Mange politikere mener digitaliseringen i skolen har feilet. Det mener ikke vi. Men vi trenger vurderingskompetanse som speiler vår tid", sier Gilje.

Gratis bok og kompetansepakke tilgjengelig

Resultatene fra MuLVu er samlet i boken Vurdering og læring i den digitale skolen, som er tilgjengelig gratis for alle interesserte. Den inneholder bidrag fra både forskere og lærere og skal fungere som en nasjonal kompetanseressurs.

Annonse