Følg oss her

Nyheter

Bank advarer alle Android-brukere: Deaktiver denne funksjonen på telefonen umiddelbart

Deaktiver denne funksjonen på telefonen umiddelbart.

Publisert

d.

bank phishing

NCB Bank har sendt ut en tydelig anbefaling til kundene sine om å slå av tilgjengelighetstillatelser på Android-telefoner.

Ifølge banken blir denne funksjonen i økende grad misbrukt av svindlere som skaffer seg tilgang til personlige opplysninger og i verste fall tømmer kontoene.

Avansert

Banken peker på at digitale bedragerier blir stadig mer avanserte. Ofte utgir svindlerne seg for å være bankansatte, offentlige myndigheter eller transportfirmaer.

Gjennom telefonsamtaler, meldinger eller falske apper lurer de folk til å gi fra seg kontrollen over mobilen.

Det skriver mediet cafef.

Nye metoder på fremmarsj

En vanlig fremgangsmåte er å kontakte kunder og hevde at det er feil med kontoen. Deretter sendes en lenke som fører til en falsk nettside, hvor informasjonen fanges opp og misbrukes.

Svindlere utgir seg også for å være politi eller skattemyndigheter og presser folk til å oppgi personlige data eller overføre penger.

I tillegg har det dukket opp falske apper som ser ut som offentlige tjenester. Når disse lastes ned, tar skadevaren over telefonen og kan tømme kontoen.

Det har også vært tilfeller der svindlere later som de er fra et budfirma og krever betaling til falske kontonumre.

Kontoene er lagt opp slik at de trekker penger automatisk hver måned. Når ofrene forsøker å stoppe betalingene, får de tilsendt enda en skadelig lenke som gjør problemet verre.

Slik kan kundene beskytte seg

Banken understreker at man aldri må dele personlige opplysninger, kortnumre, passord eller engangskoder, heller ikke med noen som påstår å jobbe i banken.

Får man en mistenkelig henvendelse, bør man alltid ringe bankens offisielle nummer og ikke svare via meldingstjenester.

Sikkerheten kan styrkes ved å bruke fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning, oppdatere sikkerhetsprogramvare jevnlig og kontrollere kontoutskrifter for uvanlige bevegelser.

Apper bør kun lastes ned fra offisielle plattformer som Google Play eller App Store.

Rask reaksjon er avgjørende

Dersom man oppdager tegn på svindel, bør kort og kontoer sperres umiddelbart, og banken må kontaktes.

Ifølge NCB kan rask handling utgjøre forskjellen mellom et mindre tap og å miste hele sparepengene.

Digitale løsninger gir mange fordeler, men krever også økt årvåkenhet. Kundene oppfordres derfor til å være kritiske, tenke seg godt om og alltid sjekke en ekstra gang før de klikker på en lenke.

Annonse