Følg oss her

Mobil

Klassisk mobil-feber: Nå strømmer kundene til for å disse «dumtelefonene»

Publisert

d.

Mobiltelefoner
Foto: Unsplash

Glem smartklokker, toppmodeller og 5G. Nå er det de gamle klassiske tastetelefonene som får nordmenn til å løpe til elektronikkbutikkene. Både Power og Elkjøp melder om et rush uten sidestykke – og forklaringen er både teknisk og nostalgisk.

Les mer: Har du spilt Fortnite før? Nå kan det hende du har penger til gode

Salget har eksplodert

"Salget av Doro har virkelig tatt av nå. Vi fyller på og fyller på, og vi har ikke sett denne hastigheten før", sier Silje Ensrud, PR- og kommunikasjonssjef i Power, til DinSide.

Seniortelefonen Doro har lenge vært populær blant eldre, men nå er også yngre kunder med på bølgen. Og det er én retrotelefon i særdeleshet som peker seg ut.

Nokia 3210 er tilbake

Det ikoniske telefonikonet fra 90-tallet – Nokia 3210 – har fått nytt liv i butikkhyllene. Den ble relansert tidligere i år, og etterspørselen har vært høy siden. Ensrud i Power sier at gjennomsnittsalderen på kundene som kjøper denne modellen er overraskende lav.

"Her ser vi to ulike målgrupper: Doro til eldre, Nokia til yngre", forklarer hun.

Også Elkjøp opplever det samme.

"Det er kanskje «dumt», men det er på ingen måte dødt. Og det er langt fra bare bestemødre som kjøper dette", sier kommunikasjonssjef Kristian Willanger til DinSide.

Derfor velger folk dumtelefon

Det er flere årsaker til denne overraskende trenden:

  • Stenging av 2G-nettet: Ice har allerede skrudd av sitt nett. Telia starter i august, og Telenor følger i 2027. Det gjør eldre telefoner ubrukelige – og tvinger mange til å oppgradere til nyere tastetelefoner med 4G.
  • Batterilevetid og enkelhet: Mange velger dumtelefoner fordi de varer i flere dager på én lading og har minimale funksjoner.
  • Digital detox og skjermpause: Stadig flere unge ønsker å kutte ned på skjermtid og fristes av en enklere mobilhverdag.
  • Retrobølge: For mange er det nostalgisk å gå rundt med en telefon som minner om barndommens første mobil.

Ikke første gang

Flere ganger de siste årene har det vært små bølger av retrotelefon-salg, men ifølge elektronikkjedene er det nå et helt annet nivå. Trenden er tydelig: Enkelhet selger – og gamle mobilvaner gjør comeback.

Les også: NAF: Økte bilavgifter vil ramme disse hardest

Annonse