Mobil
Disse brukerene tar større sjanser på nett
En ny undersøkelse viser at mange med spesielt denne telefonen er for lite på vakt i møte med digitale trusler.

Nå advarer ekspert mot økende nettnaivitet.
Mangler sikkerhetsprogramvare
Ferske tall fra sikkerhetsselskapet Malwarebytes viser at bare 21 prosent av iPhone-brukere har installert sikkerhetsprogramvare på mobilen. Samtidig svarer over halvparten at de har vært utsatt for svindel.
"Mange tror mobilen beskytter dem automatisk. Det gjør den ikke. Vi ser at altfor mange klikker på ukjente lenker eller kontakter fremmede selgere på sosiale medier. Det er en perfekt oppskrift på å bli lurt", sier Erik Midtgaard, mobilekspert hos POWER.
Unge gamere og teknologivante blir lurt
Undersøkelsen peker også på at 41 prosent av iPhone-brukere har sendt direktemelding til en selger på sosiale medier for å spørre om rabattkode, en typisk metode brukt i phishingangrep.
"Det er ikke bare eldre som går i fella. Også unge, teknologivante gamere blir lurt. Mange overvurderer sin egen kunnskap og undervurderer hvor profesjonelle svindlerne har blitt", sier Midtgaard.
Ifølge F‑Secures årlige trusselrapport er det aldersgruppen 18–30 år som oftest tror de kan avsløre svindel, men likevel oftest går på limpinnen.
Økt etterspørsel etter nettbeskyttelse
Sikkerhet har blitt et av de mest etterspurte temaene i mobilbutikker det siste halvåret, ifølge POWER. Deres løsning for nettbeskyttelse gir sanntidsbeskyttelse mot svindelforsøk, i tillegg til teknisk bistand og forsikring.
"Vi ser en økende bekymring blant kundene, og det er forståelig. Digitale trusler er blitt mer avanserte, og sikkerhet må tas på alvor. Nettbeskyttelse er et enkelt tiltak som kan spare deg for store problemer", avslutter Midtgaard.
Les også: Slik oppdager du om venner lar ChatGPT skrive meldingene for seg