Mobil
Apple mister terreng på mobilmarkedet
Flere konkurrenter er ute etter markedslederen
Apple og Samsung har i årevis vært de to store tungvekterne i mobilmarkedet, både i Norge og internasjonalt. Men ferske tall fra Canalys viser at Apple nå mister viktige markedsandeler – særlig i USA.
Samsung vokser kraftig
I andre kvartal 2025 hadde Apple en markedsandel på 49 prosent i USA, ned fra 56 prosent i samme periode i fjor. Samsung har på sin side økt fra 23 til 31 prosent – en markant vekst på bare ett år. I rene tall betyr det at Apple solgte 1,6 millioner færre iPhoner enn i fjor, et fall på mer enn ti prosent.
Motorola holder stand på tredjeplass med 12 prosent, mens Google Pixel forblir et nisjeprodukt med 3 prosent av markedet.
Flere modeller og nye formfaktorer
Analytikere peker på at Samsung lykkes fordi de tilbyr et bredere spekter av telefoner i ulike prisklasser. Selskapet har også vunnet oppmerksomhet for sine brettbare modeller, Galaxy Z Fold og Z Flip, som kan brukes både som nettbrett og kompakttelefon. Tidligere i år lanserte de dessuten S25 Edge – en av markedets tynneste telefoner med en tykkelse på bare 5,8 millimeter.
Denne variasjonen gjør at Samsung når ut til flere kundegrupper enn Apple, som fortsatt holder seg til en mer tradisjonell modellstrategi.
Hva skjer videre med Apple?
Apple ventes å lansere sine neste iPhone-modeller allerede 9. september. Ifølge ryktene kommer iPhone Air, en modell som skal bli enda tynnere enn Samsungs S25 Edge – kun 5,5 millimeter.
Når det gjelder brettbare modeller, må Apple-fans trolig vente til 2026. Analytikere i JP Morgan anslår at den første foldbare iPhonen vil se dagens lys i september neste år – hele sju år etter Samsungs første Galaxy Fold.
Markedet i endring
Apple-aksjen har falt med rundt 11 prosent hittil i år, mens Samsung har steget nesten 40 prosent. Tallene understreker at konkurransen er hardere enn på lenge, og at Apples dominans på hjemmebane ikke lenger er like selvsagt.