Gaming
Kunstig intelligens får fotfeste i spillutvikling
Vil AI-bruk i spillutvikling ha en negativ konsekvens?
Bruken av kunstig intelligens i spillbransjen øker raskt, og nye tall viser at rundt halvparten av spillstudioene nå tar i bruk AI som en del av utviklingsarbeidet. Samtidig er mange utviklere usikre på hvordan både spillere og ansatte vil reagere på denne utviklingen.
En bransje på vei ut av nedgang
Etter pandemien har spillindustrien vært preget av kutt, nedleggelser og tap av arbeidsplasser. Mellom 2022 og 2025 har omfanget av oppsigelser vært så stort at det er blitt dokumentert i egne oversikter. Nå peker imidlertid flere indikatorer mot en mer positiv utvikling.
Les også: Ekspert advarer om alvorlig risiko for Volkswagen
En fersk, global undersøkelse fra Boston Consulting Group viser at spillaktiviteten blant brukerne øker. Over halvparten av spillerne oppgir at de spiller mer nå enn for et halvt år siden, og barn begynner også å spille i stadig yngre alder.
AI trekkes fram som en viktig drivkraft
Ifølge rapporten kan økt bruk av generativ AI bli en sentral faktor i bransjens videre vekst. Slike verktøy brukes blant annet til å lage spillobjekter, grafikk og annet innhold raskere enn før.
I rapporten hevdes det at enkelte leverandører mener AI kan redusere utviklingstiden dramatisk, i noen tilfeller med opptil 90 prosent. Dette har gjort teknologien attraktiv, særlig for mindre studioer med begrensede ressurser.
Norske utviklere forblir skeptiske
Ikke alle lar seg overbevise. Det norske spillstudioet Megapop har testet ulike AI verktøy, men ser foreløpig få fordeler.
Daglig leder Jørgen Tharaldsen mener dagens AI løsninger ikke holder samme nivå som menneskelige utviklere. Han beskriver teknologien som mer tidkrevende enn effektiv i praksis, og sier at studioet ikke har funnet en god grunn til å ta den i bruk i produksjon.
Megapop står blant annet bak spillene Life Below, Haxity og Kuub.
Halvparten bruker AI i en eller annen form
Basert på analyser av spill publisert på PC plattformen Steam anslår BCG at rundt 50 prosent av spillstudioene allerede benytter AI i utviklingsprosessen. Den vanligste bruken er knyttet til generering av grafikk og spillobjekter.
Samtidig pekes det på at mange av spillene som lanseres er små og får lite oppmerksomhet. I løpet av 2025 ble det lansert over 19 000 spill på Steam, og nesten halvparten av dem har færre enn ni anmeldelser. Det skriver tek.no.
Kritikk av lavkvalitetsspill
Den lave terskelen for publisering har ført til kritikk av plattformen, som i økende grad fylles av det mange omtaler som lavkvalitetsspill produsert raskt med generativ AI. Dette gjør det vanskelig å vurdere hvor representativ statistikken egentlig er, mener Tharaldsen.
BCG understreker likevel at analysen ikke bare er basert på Steam tall. Ifølge rapportforfatter Giorgo Paizanis går AI innføringen raskest blant indie og mobilutviklere, mens større selskaper er mer forsiktige på grunn av høye kvalitetskrav. Han viser også til at det finnes eksempler på kommersielle spill med omfattende AI bruk som holder svært høy kvalitet.
Frykt for spillerreaksjoner
En viktig årsak til utviklernes tilbakeholdenhet er bekymring for hvordan spillere vil reagere. Flere studioer har opplevd kraftig negativ omtale etter å ha blitt anklaget for å bruke AI generert innhold, også i markedsføringen.
BCG sine tall viser at halvparten av utviklerne frykter motstand fra publikum dersom de tar i bruk generativ AI. For noen handler skepsisen også om etikk. Tharaldsen sier at flere av kunstnerne i Megapop er prinsipielt imot AI, og at det ville vært feil å presse dem til å bruke teknologien.
Forsiktig optimisme i spillmiljøet
Til tross for uenighet rundt AI, opplever mange utviklere at stemningen i bransjen er i ferd med å snu. Ifølge Tharaldsen er det mindre pessimisme blant utviklere på internasjonale messer enn det har vært de siste årene.
Han mener dette også kan komme spillerne til gode. Ressurser som tidligere ble brukt på trender utenfor kjernevirksomheten, som NFT prosjekter, ser nå ut til å bli flyttet tilbake til selve spillutviklingen. Resultatet kan bli bedre og mer gjennomarbeidede spill i tiden som kommer.
Les også: E-post om «informasjon om kontoen» kan være svindel

