Gaming
Call of Duty blir til film
Nå blir det klassiske TV-spillet til en film
Paramount har inngått en avtale med Microsoft og Activision om å lage en spillefilm basert på den ikoniske spillserien Call of Duty. Selve avtalesummen er ikke offentliggjort, men det er liten tvil om at serien, som er blant verdens mest innbringende, er et stort trekkplaster.
Call of Duty har gjennom årene solgt millioner av spill og bygget opp en global fanbase. Det er allerede bekreftet at det blir en actionfilm, som Paramount både skal utvikle, produsere og distribuere. Utover det er få detaljer kjent. Hverken rollebesetning, regissør eller hvilken del av spilluniverset filmen vil ta utgangspunkt i er offentliggjort.
Les også: Musk saksøker OpenAI og Apple
Hvilken retning kan filmen ta?
Spillserien har mer enn 30 titler som strekker seg fra andre verdenskrig til moderne konflikter og futuristiske slagmarker. Dermed er det åpent om filmen vil få et realistisk krigspreg som i Call of Duty 2 eller World at War, eller om den heller vil hente inspirasjon fra science fiction-utgaver som Infinite Warfare. Det skriver trend.
Flere filmer på vei?
Ifølge bransjemagasinet Variety kan dette være starten på et større filmunivers. Aftalen gjelder foreløpig kun én film, men industrikilder antyder at Paramount kan bygge videre på Call of Duty med både flere filmer og TV-serier – et mulig "Call of Duty Cinematic Universe".
Nyheten kommer kort tid etter at Paramount fusjonerte med Skydance i en avtale verdt 8 milliarder dollar. Med fusjonen har selskapet fått ny økonomisk tyngde og satser nå tungt på store franchiser. Paramount har blant annet hentet inn skaperne av Stranger Things og sikret eksklusive UFC-rettigheter. Planen er å øke produksjonen til 20 kinofilmer i året, og Call of Duty-prosjektet passer godt inn i denne strategien.
Samtidig i spillverdenen
Spillserien fortsetter å være en av de største i bransjen. Neste store utgivelse, Call of Duty: Black Ops 7, lanseres 14. november og har allerede skapt stor forventning.
Med filmatiseringen ønsker Paramount, Microsoft og Activision å styrke Call of Duty som merkevare og utvide publikummet fra spillere til et bredere kinopublikum.
Les også: TikTok sparker hundrevis av moderatorer – erstatter dem med AI