Følg oss her

Elbiler

Volkswagen klar med ny elbil: ID.Cross

Volkswagen har nå avduket ID.Cross, som blir den elektriske varianten av T-Cross.

Publisert

d.

Foto: Volkswagen

Bilen bygger på den nye MEB Plus-plattformen og markerer et skifte i navnestrategien, der kjente Volkswagen-navn videreføres i elektrisk versjon, mens bensin- og dieselmodeller beholder sine tradisjonelle betegnelser.

Design og plattform

ID.Cross får et mykere designspråk der fronten gir inntrykk av et "smil". Den nye MEB Plus-plattformen gir forbedringer i både batteri, motor og programvare.

Les også: Det er slutt på bensin- og dieselbiler: Her er det første landet der folk bare kjøper elbiler

Ytelser og rekkevidde

Konseptmodellen har forhjulstrekk med en motor på 155 kW (omtrent 208 hk). Rekkevidden er oppgitt til 420 km etter WLTP-standarden, og topphastigheten ligger på 175 km/t. Bilen kan trekke opptil 1.200 kg (bremset, 8 % stigning) og tåler en belastning på kroken på 75 kg, noe som gjør den egnet til å frakte for eksempel elsykler.

Praktiske løsninger

Bagasjerommet er på 450 liter, supplert med et lite rom foran (frunk) på 25 liter. Volkswagen har også tatt til seg kritikk fra tidligere modeller og gir ID.Cross fysiske knapper på rattet. I tillegg kan forsetene legges helt flatt, slik at bilen kan brukes til overnatting. Det skriver meremobil.

Lansering

Den nye ID.Cross skal vises frem på IAA Mobility-messen i München i september, men den offisielle presentasjonen kommer først sommeren 2026. Salgsstart er planlagt til høsten samme år.

En del av en større strategi

ID.Cross lanseres parallelt med ID.Polo og ID.Polo GTI. Alle tre modellene inngår i Volkswagens plan om å gjøre elbiler mer tilgjengelige for et bredt publikum. Selskapet har i tillegg annonsert oppgraderinger på flere eksisterende ID.-modeller, inkludert økt trekkapasitet på GTX-utgavene av ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer og ID. Buzz.

Les også: Disse elbilene faller raskest i verdi

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse