Følg oss her

Elbiler

Vestlig bilgigant nekter å delta i Kinas elbil-krig

Det kinesiske bilmarkedet har mistet all fornuft, sier toppsjef

Publisert

d.

Foto: Financial Times

Volkswagen, tidligere markedsleder i Kina, velger nå å trekke seg tilbake fra den intense priskrigen mellom elbilgigantene BYD, Tesla og nye aktører som Xiaomi. I stedet satser selskapet på å beskytte merkevarens verdi – også om det betyr å tape markedsandeler på kort sikt.

Elbilmarkedet i krise

Ifølge Volkswagens Kina-sjef Ralf Brandstätter er markedet nå så oversvømt av elektriske modeller at ingen tjener penger. Over 130 bilmerker konkurrerer om forbrukernes gunst, og marginene er i fritt fall.

"Det er ingen penger igjen til å investere i fremtiden", sier Brandstätter i et intervju med Handelsblatt.

Et nytt kapittel for Volkswagen i Kina

Volkswagen er inne i starten av en ny produktstrategi, og håper på sikt å øke salget i Kina med én tredjedel. Det skal skje med hjelp av en ny plattform – Compact Main Platform (CMP) – som kun er utviklet for det kinesiske markedet. Første modeller ventes i 2026, med flere høyere prissatte alternativer planlagt fra 2027.

Inntil da er 2025 erklært som et overgangsår, der VW prioriterer omstilling fremfor rabatter og volumsalg.

Fra enerådende til utfordret

Volkswagen har vært en gigant i Kina siden selskapet ble det første vestlige bilmerket til å etablere seg i landet i 1985. Men siden innføringen av de såkalte “Three Red Lines”-reformene i boligmarkedet i 2021, har bilsalget falt. Samtidig har kinesiske aktører vokst raskt.

Tesla startet priskrigen i 2022 etter boligboblen sprakk, og BYD har raskt overtatt lederposisjonen. I 2024 solgte BYD 4,21 millioner biler i Kina, mot Volkswagens 2,93 millioner. Bare fem år tidligere solgte VW over 4,2 millioner biler i landet.

High-tech til lavpris

Det kinesiske elbilmarkedet er i dag preget av svært teknologisk avanserte biler – ofte til overraskende lave priser. Xiaomi har blant annet lansert SU7, en sedan som minner mer om en europeisk luksusbil enn en budsjettmodell, og det til under 30 000 dollar.

Denne typen konkurranse gjør det vanskelig for tradisjonelle bilprodusenter å følge etter – uten å undergrave sin egen merkevare.

Ingen flere rabatter for enhver pris

Volkswagen avviser at de vil delta i dette kappløpet.

"I et så usunt marked er markedsandeler ikke det viktigste", sier Brandstätter. – Å selge kun ved hjelp av rabatter skader merkevaren.

Vil fortsatt spille en global rolle

Selv om GM tjener nesten all sin profitt i Nord-Amerika, insisterer VW på å være en global aktør. Konsernet har fortsatt ambisjoner innen områder som autonom kjøring og elbiler med avanserte programvareløsninger – også etter at andre bilprodusenter som Ford og GM har trukket seg tilbake fra slike prosjekter.

Annonse