Følg oss her

Elbiler

Verdens raskeste elbil er ikke lenger fra Europa

Nesten raskere enn Bugatti

Publisert

d.

BYD

Kina har ikke bare tatt ledelsen i antall solgte elbiler. Nå har de også skapt den raskeste elbilen i verden. BYD sin nye Yangwang U9 Track Edition har slått rekorden til kroatiske Rimac Nevera og plassert Kina helt på topp i elbil-historien.

Nesten 300 "miles per hour"

Den nye superbilen nådde en toppfart på 472,4 km/t (293,5 mph), langt over Neveras tidligere rekord på 431 km/t. Med fire motorer som hver leverer 744 hestekrefter, ender totalen på ekstreme 2 960 hk. Det gir bilen et forhold på over 1 000 hk per tonn, noe selv de råeste hyperbilene sliter med å matche.

Til sammenligning har Bugatti Chiron Supersport 300+ en toppfart på 489 km/t – bare noen få kilometer i timen raskere enn BYDs elbil.

Fra null til hundre på 2,36 sekunder

Standardversjonen av U9 har allerede imponert med 1 287 hk og en akselerasjon på 0–100 km/t på 2,36 sekunder. Men i Track Edition har BYD skrudd alt til maks. Videoen fra rekordforsøket viser at bilen fortsatt akselererer brutalt selv tett opp mot topphastigheten.

En rekord til «lavpris»

Selv om prisen ennå ikke er offentliggjort, vil Track Edition trolig ligge godt under konkurrentene. Standardmodellen koster rundt 230 000 dollar, mens Rimac Nevera R, som nå er slått, prises til rundt 2,5 millioner dollar.

Kinesisk elbil på tronen

BYD har på kort tid gått fra å være kjent for folkelige elbiler til å utfordre noen av verdens mest eksklusive hyperbiler. Med Yangwang U9 Track Edition viser kineserne at de ikke bare kan bygge billige elbiler for massene, men også verdens raskeste elektriske superbil.

Les mer: Ny minitelefon lover gratis internett

Stolt eier av Game Boy, Nokia Blackberry og VHS-spiller. Følger utviklingen og gjør mitt beste for å dele interessante teknolginyheter med dere lesere!

Annonse