Følg oss her

Elbiler

Trist nytt for populært bilmerke

Trist nytt for populært bilmerke.

Publisert

d.

BYD

BYD, verdens største produsent av elbiler, har i flere år vært kjent for eksplosiv vekst og lave priser.

Nå står selskapet imidlertid foran en ny virkelighet. Kinas myndigheter har satt en stopper for den priskrigen som lenge har preget markedet, og som BYD selv var med på å starte.

Fremover må selskapet navigere i et mer regulert marked, der overlevelse kan bli krevende for mange.

Det skriver mediet VG.

For mange aktører på banen

Det kinesiske elbilmarkedet har i dag mer enn 130 produsenter av el- og hybridbiler.

Ifølge BYDs visepresident Stella Li er det langt flere enn nødvendig, og hun mener selv 20 produsenter ville vært i overkant.

Konsulentselskapet AlixPartners anslår at bare 15 merker vil være igjen i 2030, mens konkurrenten Xpeng mener det globale markedet kun har plass til ti.

En omfattende konsolidering virker dermed uunngåelig.

Myndighetenes inngripen

Kinesiske myndigheter har ikke sett med blide øyne på den omfattende priskrigen, som både har svekket lønnsomheten og skapt usikkerhet.

Rabatter er nå blitt forbudt, noe som kan gi større aktører som BYD et fortrinn.

Likevel har selskapet vært nødt til å justere ned sitt salgs­mål for året fra 5,5 til 4,6 millioner biler. Det viser at den rekordhøye vekstkurven ikke lenger peker like bratt oppover.

Økonomiske utfordringer

BYD la i andre kvartal frem tall som viste lavere omsetning og overskudd enn ventet.

Selskapet er likevel fortsatt lønnsomt og uten finansielle problemer. Det gir BYD en sterk posisjon til å håndtere årene som kommer, mens mange mindre konkurrenter trolig vil falle fra.

Blikket mot Europa

Den harde konkurransen i Kina gjør at BYD i økende grad retter oppmerksomheten mot internasjonale markeder.

Selskapet har allerede fått fotfeste i Storbritannia og flere andre europeiske land.

I den ungarske byen Szeged er byggingen av BYDs første europeiske fabrikk godt i gang. Herfra skal produksjonen til det europeiske markedet rulles ut, selv om det kan ta lengre tid enn først planlagt å nå full kapasitet.

BYD står fortsatt støtt som global markedsleder, men vekstreisen er ikke lenger uten hindringer. For mange av de mindre kinesiske produsentene kan den kommende tiden bety slutten på eventyret.

Annonse