Følg oss her

Elbiler

Tesla er ikke lenger Europas elbilfavoritt

Tesla har lenge vært synonymt med elbilrevolusjonen, men i første kvartal av 2025 er det tyske Volkswagen som har overtatt ledertrøya i Europa.

Publisert

d.

Foto: kovop / Shutterstock.com

Nye salgstall viser et klart skifte i forbrukernes preferanser – og det er flere grunner til at Tesla nå taper terreng.

Ifølge ferske tall fra analyseselskapet JATO Dynamics solgte Volkswagen hele 65 679 elbiler i Europa i perioden januar til mars 2025. Det tilsvarer en økning på hele 157 prosent sammenlignet med samme periode året før. Dette gjør selskapet til den mest populære elbilprodusenten i Europa. Til sammenligning solgte Tesla 53 237 biler, en nedgang på 38 prosent – det største fallet blant de 30 mest populære bilmerkene i Europa. Det skriver mediet DenOffentlige.

På tredjeplass følger BMW, som leverte 46 557 elbiler i samme kvartal.

Les også: Nytt super-batteri: 520 kilometer rekkevidde på 5 minutter

Model Y holder stand – men med nedgang

Selv om Tesla totalt sett mister markedsandeler, er det verdt å merke seg at Model Y fortsatt er Europas mest solgte elbilmodell, med 29 770 solgte enheter i første kvartal. Det er likevel en betydelig nedgang fra året før. Model 3 følger på andreplass med 23 044 biler, også den med synkende salgstall.

Volkswagen følger tett etter med vekst i modeller som ID.4 og ID.7, som har klatret opp rett bak Teslas to mest populære biler. Kia EV3 og Volkswagens ID.3 følger deretter med solide tall.

Mer enn bare teknologi

Eksperter peker på at nedgangen til Tesla ikke kun skyldes tekniske utfordringer. Både leveringsproblemer, spesielt med Model Y, og selskapets negative medieomtale spiller inn. Elon Musks støtte til politiske figurer som Donald Trump og det høyreorienterte partiet AfD i Tyskland, har ifølge flere bransjekommentatorer svekket merkevarens omdømme i Europa.

Volkswagen, derimot, har hatt suksess med en bredere modellportefølje og lansering av flere prisvennlige alternativer, noe som gir dem et konkurransefortrinn i et marked hvor elbiler nå står for nærmere 17 prosent av det totale bilsalget i Europa.

Kampen er langt fra over

Selv om Volkswagen i 2025 har inntatt posisjonen som Europas nye elbilkonge, er det ingen tvil om at konkurransen er knallhard – og fortsatt langt fra avgjort. Elbilmarkedet utvikler seg raskt, og aktørene må både levere teknologi, tilgjengelighet og omdømme for å holde seg relevante i en stadig mer krevende bransje.

Les også: Syv seter og ekstremt rekkevidde – dette er den nye lanseringen i Europa

Annonse