Følg oss her

Elbiler

Tesla Cybertruck: Er "fremtidsikonet" en total fiasko?

Nye salgstall fra Tesla

Publisert

d.

Foto: Shutterstock

I andre kvartal 2025 solgte Tesla bare 4 306 Cybertrucker i USA. Det er en nedgang på over 50 prosent fra samme periode året før, da tallet var 8 755. Tallene, hentet fra Kelley Blue Book, bekrefter det mange har fryktet: Cybertruck er i ferd med å floppe.

Fra hype til hodepine

Da Elon Musk avduket bilen i 2019, ble den omtalt som «bedre enn en F-150, raskere enn en Porsche 911». Med sitt kantete design, rustfrie stålkarosseri og løfter om ekstrem ytelse, vakte den både begeistring og forvirring. Men etter flere års forsinkelser og en lansering i november 2023, har reaksjonene vært mer lunkne.

For dyr, for rar – og for sen

Cybertruckens startpris ligger på rundt 800 000 kroner – og de dyrere versjonene bikker millionen. Samtidig har det kommet rapporter om tekniske feil, dårlig byggekvalitet og lavere rekkevidde enn forventet. Kombinert med et særpreget utseende og stor fysisk størrelse, har dette gjort bilen til et nisjeprodukt, snarere enn en bred suksess.

Ikke alene om nedturen

Det er imidlertid ikke bare Tesla som sliter. Fords elektriske pickup F-150 Lightning opplevde også et kraftig fall i salget, ned 26 prosent til 5 842 solgte biler i kvartalet. Samtidig går Chevrolet Silverado EV i motsatt retning – med 39 prosent salgsvekst, til tross for lavere totalvolum.

Feil bil til feil tid?

Analytikere peker på at markedet for store og dyre el-pickuper rett og slett kan ha toppet seg. I en tid med økende konkurranse, høyere renter og et mer kresen elbilpublikum, er det ikke sikkert en rådyr stålkjempe treffer blink.

Et tilbakeslag for Tesla

Samtidig som Cybertruck faller, sank Teslas totale elbilsalg i USA med 12,6 prosent i andre kvartal. Modell 3 og Y klarer seg fortsatt godt, men Cybertruck fremstår nå som selskapets svakeste ledd – og et symbol på hvor vanskelig det er å levere på egne visjoner.

Annonse