Følg oss her

Elbiler

Skjult svakhet: derfor holder enkelte motorer bare halvparten så lenge

Disse motorene har skjulte svakheter – og kan ryke lenge før du aner det.

Publisert

d.

Ikke alle motorer er bygget for å vare. Noen populære modeller har skjulte svakheter som kan kutte levetiden dramatisk, uten at bileieren merker noe før det er for sent. Det handler ofte om konstruksjonsfeil, dårlige materialvalg eller problemer med varme og olje.

Her er motorene du bør kjenne til – før det blir en dyr overraskelse.

Volkswagen 1.4 TSI (EA111)

Foto: otomobil / Shutterstock.com

Denne motoren slet med svak strammer på registerkjeden. Når den glapp, kunne hele motoren ryke – ofte før 200 000 km, og uten forvarsel.

Peugeot/Citroën 1.2 PureTech (før 2019)

Foto: Tricky_Shark / Shutterstock.com

En økonomisk liten turbomotor, men med en svakhet i registerreimen som kunne oppløses i motoroljen. Resultatet: store motorskader.

BMW N47 (2.0 diesel)

Foto: DiPres / Shutterstock.com

Kjent for problemer med registerkjeden, som kunne svikte allerede rundt 100 000 km. En dyr svakhet i en ellers populær motor.

Ford EcoBoost 1.0 (tidlige modeller)

Foto: mbranbilla / Shutterstock.com

Tidlige utgaver hadde problemer med kjølesystemet og toppakningen, som kunne føre til overoppheting og skade på motoren.

Renault/Nissan 1.2 TCe

Foto: Tricky_Shark / Shutterstock.com

Høyt oljeforbruk og svake stempler gjorde denne motoren beryktet. Slitasjen kom ofte tidligere enn forventet.

Mazda SkyActiv-D (2.2 diesel)

Foto: Teddy Leung / Shutterstock.com

Flere rapporter om problemer med sotfiltre og utvannet motorolje, som kunne skade motorkomponentene over tid.

Volkswagen 2.0 TDI (EA189)

Foto: Andrii_Kucheruk / Shutterstock.com

Ikke bare miljøskandale – denne motoren led også av svake EGR-ventiler og turbohavari langt tidligere enn ventet.

Subaru FB25 (2.5 bensin)

Foto: Topuria Design / Shutterstock.com

Problemer med slitasje på ventilføringer og oljelekkasjer førte til hyppige verkstedbesøk og redusert levetid.

Hyundai/Kia 1.6 GDI

Foto: Raimo Bergroth / Shutterstock.com

Dårlig varmefordeling og svak ventilkjøling kunne føre til motorstopp og brente ventiler i tidlige modeller.

Opel 1.4 Turbo (bensin)

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

Toppakningsproblemer og oljelekkasje kunne føre til alvorlig motorslitasje – selv ved lav kilometerstand.

Annonse