Elbiler
Sjekk bilen din nå: disse modellene er ikke trygge etter 2026
Disse bilene kan bli utrygge eller forbudt etter 2026 – sjekk om din modell er med.

Flere populære bilmodeller står i fare for å bli faset ut eller stemplet som utrygge når nye regler og sikkerhetsstandarder trer i kraft i 2026.
Listen nedenfor avslører hvilke biler som rammes – og hvorfor det kan få store konsekvenser for både din sikkerhet og bilens videresalgsverdi.
Volkswagen Polo (2017–2021)

Selv om Polo har vært en populær småbil, henger den etter på flere sikkerhetsparametere i lys av de nye kravene i 2026. Mangelen på avansert førerassistanse og lav poengsum i sidekollisjon gjør modellen til et potensielt problem – spesielt i bytrafikk.
Dacia Duster (2018–2022)

Dusterens enkle basisutstyr gjør den attraktiv prismessig, men mangelen på standardutstyr som automatisk nødbrems og kjørefeltvarsling gjør at den ikke vil bestå fremtidige sikkerhetsvurderinger.
Renault Clio (før 2020-oppdateringen)

Tidligere versjoner av Clio gjør det dårlig i kollisjonstester med fokus på fotgjengerbeskyttelse og sikkerhet for barn i baksetet. Uten oppgraderinger vil disse modellene slite med å tilfredsstille de nye kravene.
Ford Ka+ (2016–2020)

Ka+ er kjent som en rimelig og praktisk bil, men den ble faset ut nettopp på grunn av svak sikkerhet og manglende teknologi. Med nye standarder vil den være blant de minst trygge i sin klasse.
Peugeot 108 / Citroën C1 / Toyota Aygo (samme plattform)

Disse mikrobilene er små, praktiske og rimelige – men deres lave vekt og mangel på aktive sikkerhetssystemer gir dem dårlige resultater i sikkerhetsvurderinger. I 2026 blir de foreldet.
Fiat Panda (eldre modeller)

Panda har vært en favoritt blant mange, men Euro NCAP har tidligere gitt den svært lave karakterer – i enkelte tilfeller 0 stjerner. Med fremtidens krav vil selv nyere modeller havne bakpå.
Opel Karl / Vauxhall Viva

Disse bilene ble solgt som rimelige bybiler uten moderne sikkerhetsteknologi. De scorer lavt på automatisk nødbrems og beskyttelse av voksne passasjerer i sidekollisjon.
Suzuki Celerio

En av markedets billigste biler, men også en av de mest sparsommelige når det gjelder sikkerhet. Den tilfredsstiller knapt dagens krav og vil være direkte uegnet i 2026.
Chevrolet Spark (importmodeller)

Selv om Chevrolet trakk seg ut av Europa, finnes Spark fortsatt som parallellimportert bil. Den mangler europeiske sikkerhetsoppdateringer og vil derfor ha problemer med å bestå kommende krav.
Hyundai i10 (før 2020-generasjonen)

Tidligere versjoner av i10 hadde ikke moderne hjelpesystemer som standard og fikk ikke imponerende resultater i Euro NCAPs vurderinger. De vil raskt bli utdaterte i lys av kravene som kommer i 2026.