Elbiler
Renault lanserer sin første elbil med 800-volts teknologi
Store steg for Renault.
Renault tar et stort steg i sin elbilstrategi ved å introdusere 800-volts arkitektur for første gang. Overraskende nok er det varebilen Trafic E-Tech Electric som får æren av å debutere med systemet, som hittil hovedsakelig har vært knyttet til premium-segmentet.
Lynrask lading i fokus
Trafic E-Tech Electric ble presentert på Solutrans-messen i Lyon og kan lade fra 15 til 80 prosent på rundt 20 minutter. For bedrifter som er avhengige av korte stopp, kan dette redusere nedetid betraktelig. Modellen leveres med både LFP- og NMC-batterier, der sistnevnte kan gi opptil 450 kilometers rekkevidde.
Et strategisk valg for fremtidige Renault-modeller
At Renault velger å introdusere teknologien i en varebil, signaliserer et bevisst grep. Hvis den fungerer godt i et krevende kommersielt miljø, ligger alt til rette for at teknologien også finner veien inn i kommende personbilmodeller. Andre produsenter, som Kia og Porsche, bruker allerede 800 volt som et viktig argument for hurtigladning og effektivitet.
Les også: Her er den vanlige misforståelsen mange bileiere med helårsdekk ikke kjenner til
En generalprøve før større lanseringer
Trafic E-Tech Electric fungerer som en testplattform for Renaults videre planer. Dersom erfaringene er gode, kan fremtidige modeller som Megane og Scenic bli de neste til å ta steget opp til 800-volts arkitektur. Den nye varebilen er forventet å komme til Norge mot slutten av 2026. Det skriver meremobil.
Renaults design får anerkjennelse
Renault kunne tidligere i år feire at de mottok prisen for Årets Design 2025 under Auto Show Denmark. Det understreker at selskapet ikke bare satser teknologisk, men også estetisk i sin elbilutvikling.
Les også: Teslas lynladere vises nå med sanntidsdata i Google Maps

