Følg oss her

Elbiler

Rapport: Derfor forurenser elbilene like mye som fossilbiler

På ett punkt står elbilene for en forurensning som er like skadelig som den fra bensin- og dieselbiler.

Publisert

d.

Foto: supergenijalac / Shutterstock

Trodde du elbiler var løsningen på byluftens forurensning? En fersk rapport fra London viser at virkeligheten er langt mer kompleks.

Elektriske biler har lenge vært symbolet på grønn mobilitet. Men nå konkluderer en ny rapport med at elbiler slett ikke er så «rene» som mange tror – i hvert fall ikke når det gjelder luftkvalitet i storbyene.

Rapporten, som er utarbeidet av EIT Urban Mobility, et initiativ fra Det europeiske institutt for innovasjon og teknologi (EIT), viser at slitasje på bildekk, bremser og veibaner også bidrar til betydelig luftforurensning – selv fra elbiler.

«Partiklene fra denne typen slitasje, kjent som ikke-eksosutslipp, er minst like helseskadelige som klassiske eksosgasser», heter det i rapporten.

Les også: Verdens verste bil gjør comeback

Relevant også for oss

Dataene i rapporten stammer fra målinger i London, men forskerne bak mener funnene er overførbare til alle større europeiske byer, inkludert norske.

«De mest effektive tiltakene for å redusere partikkelforurensning fra transport er å redusere biltrafikken generelt, fremskynde elektrifiseringen og bruke lavutslippsbremser og -dekk», sier Yoann Le Petit, prosjektansvarlig hos EIT Urban Mobility til avisen Jyllandsposten.

Rapporten peker på at man kan oppnå fem ganger større reduksjon i forurensning ved å velge kollektivtransport fremfor elbil.

Elbil er ikke alltid løsningen

Mens elbiler kutter utslipp av CO₂ og nitrogenoksider fra eksosrøret, etterlater de seg likevel finstøv og partikler fra mekanisk slitasje. Dette utgjør en skjult trussel for folkehelsen – spesielt i byer med tett trafikk og mange kjøretøy.

Partiklene kan bidra til alvorlige helseplager som luftveisproblemer og hjerte- og karsykdommer, ifølge rapporten.

Oppfordrer til færre biler og flere busser

Konklusjonen i rapporten er klar: Elbilen er ikke nok. Skal vi få bedre byluft og redusere helseplager, må biltrafikken ned – uansett drivstofftype. Det betyr mer kollektivtransport, sykler og gange, og mindre privatbilisme.

EIT Urban Mobility mener også det haster med å utvikle nye bremse- og dekkløsninger som reduserer utslippene ytterligere.

Ifølge Lasse Schelde, som er politisk sjefskonsulent for grønn mobilitet i ingeniørfagforeningen IDA, er det behov for nye løsninger.

«Vi trenger sårt ingeniører og forskere som kan utvikle nye materialer og løsninger – for eksempel en overgang til lavutslippsbremser for alle biler – slik at den grønne overgangen ikke skaper nye helseproblemer», sier han.

Han sier også at en løsning kan være å senke fartsgrensen slik at det blir mindre slitasje på dekkene.

Les også: Skrothandlere jakter på disse: Mange kaster dem, men i 99 prosent av tilfellene inneholder de 22 karat gull

Annonse