Elbiler
Produsentene sier det ikke høyt: men disse merkene har svakheter i girkassen
Disse bilmerkene sliter med girkassen – og produsentene vil helst ikke snakke om det.

Girkassen er hjertet i bilens drivlinje, og når den svikter, kan det føre til kostbare og frustrerende problemer. Flere bilprodusenter har modeller med kjente girkassefeil, men det innrømmes sjelden åpent.
Her er bilmerkene som bør vekke ekstra oppmerksomhet når det gjelder girproblemer.
Volkswagen (DSG)

DSG-kassene er raske og effektive, men også utsatt for haking, treg respons og dyre feil – spesielt i eldre modeller.
Ford (Powershift)

Et velkjent problem i Fiesta og Focus. Powershift gir ofte ujevnt girskifte, rykkete kjøring og høye verkstedregninger.
Renault (EDC)

EDC-girkassen lider av treghet og elektronikkfeil. Mange eiere melder om gir som hopper eller kutter uventet.
Peugeot og Citroën (ETG og EAT6)

Kjente for å være lite raffinerte. Hakking og forsinkelser i girskift trekker ned køreopplevelsen.
Nissan (CVT)

Nissans trinnløse CVT-kasser gir lavt forbruk, men er kjent for høy slitasje, støy og girhavari over tid.
Fiat (Dualogic)

Gir seg ikke ut for å være automat eller manuell, men kombinerer svakhetene fra begge. Harde gir og elektriske feil er vanlige.
BMW (automat i små modeller)

Tidligere generasjoner av 1- og 3-serie har hatt hard og ujevn giring, med problemer i ventiler og programvare.
Audi (S tronic)

Audi bruker avanserte dobbelklutsj-systemer, men eldre utgaver er rammet av koblingsproblemer og elektroniske svikt.
Skoda (DSG)

Deles teknologi med VW, og har tilsvarende problemer med girkassen i modeller som Octavia og Fabia.
Opel (Easytronic)

Enkel girløsning med dårlig rykte. Oppleves som ustabil og rykkete, og rammes ofte av tekniske feil.