Følg oss her

Elbiler

Populære biler som dumper i kollisjonstester: kjør ikke videre før du vet dette

Disse kjente bilene flopper totalt i kollisjonstestene – sjekk om du kjører en av dem.

Publisert

d.

Du tror kanskje bilen din er trygg fordi den er populær. Men ikke alle biler som selger godt, presterer godt i en ulykke. Nye kollisjonstester avslører at flere kjente bilmodeller faktisk skårer svakt når det virkelig gjelder.

Her er listen over 10 biler du bør kjenne til hvis sikkerhet betyr noe for deg og familien din.

Dacia Sandero

Foto: Dacia

En av Europas mest solgte budsjettbiler har skuffet i flere kollisjonstester. Manglende sikkerhetsutstyr og svak karosserikonstruksjon betyr dårlig beskyttelse ved sammenstøt. Særlig sidekollisjoner gir bekymringsfulle resultater.

Mitsubishi Mirage (Space Star)

Foto: Walter Eric Sy / Shutterstock.com

Denne lille bilen har gjort det svakt i både amerikanske og europeiske tester. Selv om den er rimelig og lett å parkere, henger den etter på sikkerhet. Frontkollisjoner viser svak struktur og utilstrekkelig beskyttelse.

Renault Zoe (2020-modellen)

Foto: H.E. Group Ltd / Shutterstock.com

Overraskende for mange fikk denne elbilen null stjerner i Euro NCAP-testen. Fravær av aktive sikkerhetssystemer og dårlig beskyttelse av voksne passasjerer gjorde at modellen falt fullstendig gjennom. Den tidligere sikre modellen ble faktisk svekket i senere utgaver.

Fiat Panda

Foto: James Hime / Shutterstock.com

Denne populære bybilen scorer ekstremt lavt i sikkerhetstester. Manglende automatisk nødbrems og dårlig beskyttelse ved frontkollisjon er spesielt bekymringsfullt. Pandaen er ikke for deg som setter sikkerhet høyt.

Jeep Wrangler (JL)

Foto: Jeep

En robust SUV, men ikke når det gjelder sikkerhet. Kollisjonstester viser alvorlig deformering av karosseriet, og døren kan i enkelte tilfeller åpne seg under sammenstøt. Den mangler også imponerende aktivt sikkerhetsutstyr.

Suzuki Swift (uten sikkerhetspakke)

Photo: Suzuki

Med riktig utstyr gjør Swift det bedre, men mange versjoner på veiene mangler viktige funksjoner som automatisk brems og varslinger. Uten dette havner den lavt på skalaen, og sidebeskyttelsen er svak.

Hyundai i10 (tidlige modeller)

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Eldre versjoner av denne minibilen har fått dårlige testresultater. Nyere modeller er bedre, men mange nordmenn kjører fortsatt rundt i utgaver som ikke måler seg med dagens sikkerhetsstandarder.

Peugeot 301 / Citroën C-Elysée

Foto: Citroën

Disse modellene er laget for nye markeder, og sikkerheten er dermed nedprioritert. Tester viser svak beskyttelse for både voksne og barn, og bilene mangler ofte moderne sikkerhetssystemer.

Ford Ka+

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Et rimeligere alternativ i Ford-serien, men også en av de svakeste på sikkerhet. Frontkollisjoner gir middelmådige resultater, og dårlig fotgjengerbeskyttelse trekker også ned helhetsinntrykket.

Chevrolet Aveo (tidlige modeller)

Foto: Aleksandr Kondratov / Shutterstock.com

Selv om denne modellen ikke lenger er i produksjon, finnes den fortsatt på veiene. Tidlige utgaver scorer lavt i tester, og mange mangler til og med grunnleggende sikkerhetsfunksjoner. Et bruktbilkjøp her kan være en risiko.

Annonse