Følg oss her

Elbiler

Populær elbil brøt sammen etter 160.000 kilometer – eier glemte det nesten alle elbileiere glemmer

Eieren av bilen glemte det nesten alle elbileiere glemmer.

Publisert

d.

Elbiler forbindes ofte med lite vedlikehold og færre verkstedbesøk. Likevel viser en historie fra Kroatia at virkeligheten kan være mer komplisert.

Spesialverkstedet EV Clinic fikk nylig inn en Skoda Enyaq. Bilen hadde kjørt 160.000 kilometer og fulgt alle de offisielle serviceintervallene. Likevel sto den stille med en alvorlig feil.

Det skriver mediet boosted.

Små feil kan få store følger

Gjennomgangen viste en oljelekkasje fra differensialet. Differensialet er en del av drivverket i bilen. Det sitter vanligvis i akselen (for- eller bakaksel, avhengig av om bilen er forhjuls-, bakhjuls- eller firehjulstrukket). Hovedoppgaven er å fordele motorkraften til hjulene slik at de kan rotere med ulik hastighet.

Lekkasjen hadde ført til overoppheting og ødelagte lager.

Ifølge verkstedet kunne et enkelt oljeskift ha forhindret problemet. Skoda har imidlertid ikke lagt inn oljeskift i den offisielle serviceplanen for modellen, noe EV Clinic mener er en klar svakhet.

Verkstedet advarer bilindustrien

I et innlegg på Facebook skrev en av mekanikerne at funnet trolig vil overraske de fleste bileiere.

EV Clinic har sett nærmere på serviceplanene til samtlige europeiske elbilprodusenter og konkluderer med at ingen av merkene har obligatorisk oljeskift i hverken elmotor eller differensial.

Derimot inneholder planene som regel skift av kjølevæske og bremsevæske, som verkstedet hevder sjelden er avgjørende.

Kritikk mot de store bilkonsernene

EV Clinic har rykte på seg for å løse selv de mest kompliserte elbilproblemene og har tidligere hatt en Tesla på besøk som hadde gått over 2,1 millioner kilometer. Kritikken deres får derfor oppmerksomhet.

Volkswagen-konsernet, som eier Skoda, får en ekstra streng vurdering. Ifølge verkstedet er motorene konstruert slik at det er svært vanskelig å skifte ut enkelte komponenter. Det tvinger verksteder til å kjøpe hele enheter, noe som raskt blir en dyr affære for bileierne.

En kostbar påminnelse til elbileiere

Reparasjonen av den defekte Skodaen endte på rundt 18.000 kroner pluss moms. Hadde eieren måttet bytte hele motoren, ville beløpet vært langt høyere.

Saken viser at også elbiler trenger grunnleggende vedlikehold. Det er en påminnelse til både eiere og produsenter om at grønn teknologi ikke fritar noen fra å tenke på noe så tradisjonelt som olje.

Annonse