Følg oss her

Elbiler

Plug-in hybrider som lurer deg: og hvorfor mange aldri kjører elektrisk

Plug-in hybriden kan bli en kostbar bensinbil hvis du ikke lader – disse modellene avsløres i praksis.

Publisert

d.

Plug-in hybrider virker som et smart valg: litt el, litt bensin. Men i praksis brukes eldriften ofte minimalt. Mange bileiere lader sjelden opp, og kjører dermed rundt med tung batteripakke – på bensin. Resultatet? Høyt forbruk og liten gevinst.

Her er 10 modeller som ofte ikke lever opp til det elektriske potensialet.

Mitsubishi Outlander PHEV

Foto: Mitsubishi

En av de mest solgte plug-in hybridene, men med lav reell rekkevidde. Mange dropper lading og bruker den som bensinbil.

Ford Kuga Plug-in Hybrid

Foto: Sid0601 / Shutterstock.com

Tester viser lav el-rekkevidde i praksis. Mange eiere lader sjelden, og bilen blir lite økonomisk.

Mercedes GLC 300e/300de

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Tung SUV med kort elektrisk rekkevidde og treg lading. Brukes ofte som dieselbil.

BMW X5 xDrive45e

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Stor bil med avansert system, men mange bruker den primært på bensin. Elkjøring er sjelden.

Volvo XC90 Recharge T8

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Kraftig og tung SUV. Mange eiere glemmer lading, og bilen mister sin hybridfordel.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Foto: Toyota.com

God elektrisk rekkevidde, men statistikk viser lavt bruk av elmodus i hverdagen.

Peugeot 3008 Hybrid

Foto: tomas devera photo / Shutterstock.com

Lite batteri og treg lading fører til at eldrift sjelden brukes. Høyt forbruk uten lading.

VW Passat GTE

Foto: Volkswagen

Populær firmabil, men mange lader aldri. Bilen kjøres på bensin, og mister poenget.

Kia Optima Plug-in Hybrid

Foto: Stoqliq / Shutterstock.com

Svak rekkevidde og langsom lading betyr at mange bruker den som vanlig bil.

Opel Grandland X Hybrid

Foto: Dmitry Eagle Orlov / Shutterstock.com

To motorer og firehjulstrekk gir dårlig effekt uten lading. Mange eiere lader sjelden.

Annonse