Elbiler
Plug-in hybrider som lurer deg: og hvorfor mange aldri kjører elektrisk
Plug-in hybriden kan bli en kostbar bensinbil hvis du ikke lader – disse modellene avsløres i praksis.

Plug-in hybrider virker som et smart valg: litt el, litt bensin. Men i praksis brukes eldriften ofte minimalt. Mange bileiere lader sjelden opp, og kjører dermed rundt med tung batteripakke – på bensin. Resultatet? Høyt forbruk og liten gevinst.
Her er 10 modeller som ofte ikke lever opp til det elektriske potensialet.
Mitsubishi Outlander PHEV

En av de mest solgte plug-in hybridene, men med lav reell rekkevidde. Mange dropper lading og bruker den som bensinbil.
Ford Kuga Plug-in Hybrid

Tester viser lav el-rekkevidde i praksis. Mange eiere lader sjelden, og bilen blir lite økonomisk.
Mercedes GLC 300e/300de

Tung SUV med kort elektrisk rekkevidde og treg lading. Brukes ofte som dieselbil.
BMW X5 xDrive45e

Stor bil med avansert system, men mange bruker den primært på bensin. Elkjøring er sjelden.
Volvo XC90 Recharge T8

Kraftig og tung SUV. Mange eiere glemmer lading, og bilen mister sin hybridfordel.
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

God elektrisk rekkevidde, men statistikk viser lavt bruk av elmodus i hverdagen.
Peugeot 3008 Hybrid

Lite batteri og treg lading fører til at eldrift sjelden brukes. Høyt forbruk uten lading.
VW Passat GTE

Populær firmabil, men mange lader aldri. Bilen kjøres på bensin, og mister poenget.
Kia Optima Plug-in Hybrid

Svak rekkevidde og langsom lading betyr at mange bruker den som vanlig bil.
Opel Grandland X Hybrid

To motorer og firehjulstrekk gir dårlig effekt uten lading. Mange eiere lader sjelden.