Følg oss her

Elbiler

På jakt etter brukt elbil: denne modellen bør du styre unna

Ser du etter brukt elbil? Her er 10 modeller som kan koste deg mer enn du tror – og som bør unngås.

Publisert

d.

Brukte elbiler virker ofte som et smart kjøp – lav pris, ingen CO₂ og lavt vedlikehold. Men enkelte modeller skjuler dyre problemer, dårlig rekkevidde og vanskeligheter med reparasjoner.

Her er 10 brukte elbiler du bør være ekstra forsiktig med – de har alle fått et dårlig rykte blant bileiere og verksteder.

Renault Fluence Z.E. – Utdatert teknologi og ubrukelig batteriløsning

Foto: Anton Pentegov / Shutterstock.com

Denne tidlige elbilen er for lengst faset ut, og ble solgt med batterileie via Better Place – et selskap som ikke lenger eksisterer. Det er vanskelig å finne deler, og batteriet er ofte ubrukelig.

Nissan Leaf (første generasjon) – Altfor kort rekkevidde

Foto: Best Auto Photo / Shutterstock.com

Leaf var en pionér, men batteriet i første generasjon har ingen aktiv kjøling. Det degraderes raskt, og reell rekkevidde kan være under 100 km – spesielt i kaldt vær.

Peugeot iOn / Citroën C-Zero – Lav komfort og elendig rekkevidde

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Disse små bilene er teknisk sett gamle allerede fra fabrikk. Med kort rekkevidde, dårlig støydemping og manglende moderne sikkerhet, er de vanskelige å anbefale.

BMW i3 (tidlige årsmodeller) – Dyr og sær

Foto: Harazaki Ananta Hondro / Shutterstock.com

i3 har et spesielt design og bruker dyre komponenter. De eldste modellene har lite batterikapasitet og kan være dyre å holde i drift.

Tesla Model S (før 2016) – Skjulte feil og kostbare reparasjoner

Foto: Constantin Iosif / Shutterstock.com

Eldre Model S-modeller har hatt flere rapporterte feil med batterier, elektronikk og dørsystemer. Uten garanti kan reparasjoner bli ekstremt dyre.

Mitsubishi i-MiEV – Enkel og utdatert

Foto: Mitsubishi-motorsport

Denne lille bilen deler teknikk med iOn og C-Zero – og lider av de samme problemene. Den er treg, trang og lite egnet til annet enn korte byturer.

Smart ForTwo Electric Drive (eldre modeller) – For liten, for svak

Foto: Smart

Den elektriske Smart-bilen har nesten ikke plass og ekstremt kort rekkevidde. Selv i byen er den vanskelig å bruke effektivt hvis batteriet er slitent.

Ford Focus Electric – Lite praktisk og vanskelig å vedlikeholde

Foto: Ford.dk

En upraktisk bil med lav rekkevidde og batteri som stjeler mye bagasjeplass. Delesituasjonen er utfordrende, og få verksteder kjenner modellen godt.

Chevrolet Spark EV – Utdatert og dårlig støttet i Europa

Foto: Zoran Karapancev / Shutterstock.com

Selv om den er kvikk, har Spark EV amerikansk ladestandard og få tilgjengelige deler i Europa. De fleste ender opp som hodepine.

Fiat 500e (USA-import) – Ikke laget for norske forhold

Foto: Fiat

Mange 500e-modeller i Norge er bruktimportert fra USA. De mangler europeisk godkjenning, har ukjent servicehistorikk og ofte programvarefeil eller uvanlige feil.

Annonse