Elbiler
På ett punkt knuser Tesla konkurrentene
Ingen hadde sett det komme.
Helt ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at elbilsalget her til lands setter nye rekorder:
98,3 prosent av alle nye personbiler i september var elbiler – den høyeste andelen noensinne registrert i en enkeltmåned. Og etter årets første ni måneder er elbilandelen av nybilsalget på hele 95 prosent. Også det er ny rekord.
Norge er i verdensklasse når det gjelder elbiler, men også på et annet punkt skiller vi oss fra resten av verden.
Tesla på topp
For mens salget av Tesla styrtdykker i de fleste andre Europeiske land, beholder selskapet possisjonen i Norge.
Tallene for september er ydmykende for konkurrentene. Tesla står alene igjen som kongen av det norske bilmarkedet.
1 av 3 biler som ble solgt i Norge den siste måneden, var en Tesla.
Knuser Audi og Volkswagen
Norge er i ferd med å bli et annerledesland på fire hjul. Mens Tesla sliter tungt i resten av Europa, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) at merket nærmest har utslettet konkurrentene i Norge.
I september sto Tesla for en markedsandel på nesten 34 prosent – mer enn fire ganger så mye som Volvo (8,7 prosent) og Volkswagen (7,9 prosent).
"I september var det ingen bilmerker som kunne hamle opp med Tesla", sier OFV-direktør Geir Inge Stokke.
To nye elbilrekorder
Men Tesla-tallene er ikke det eneste oppsiktsvekkende. Hele 98,3 prosent av alle nye biler solgt i september var elbiler – en ny norgesrekord.
Så langt i 2025 er 95 prosent av alle nye biler elektriske, også det en rekord.
"Dette viser at vi er så godt som i mål med nullvisjonen om at alle nye personbiler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Rene bensin- og dieselbiler er i ferd med å nulles ut", sier Stokke.
Kjøpers marked
I september ble det registrert 14.329 nye biler, en økning på over ti prosent fra samme måned i fjor. Hittil i år er det solgt 113.325 nye biler, opp hele 23,5 prosent fra 2024.
Likevel er konkurransen knallhard.
"Det er ingen tvil om at det er beinhard konkurranse blant forhandlere og importører. Nå er det kjøpers marked, og prisene på mange elbiler har gått ned", sier Stokke.
Spenning om avgifter
Stokke peker på at usikkerheten rundt både rente og avgiftspolitikk kan prege markedet fremover. Ett spørsmål mange stiller seg, er om momsfritaket på elbiler over 500.000 kroner blir endret i statsbudsjettet senere i oktober.
"Prispress og usikkerhet rundt hva som kan komme av endringer i bilavgifter, gjør situasjonen utfordrende for bilbransjen. Det skaper også usikkerhet for de som vurderer å kjøpe ny bil", sier han.