Elbiler
Nytt uhell for Teslas Robotaxi mens sikkerhetssjåfører fases ut
Samtidig som Tesla har startet testkjøring av Full Self Driving rundt om i Europa kommer det nye og mindre oppløftende meldinger fra USA.
I Austin i Texas, der Tesla tester sitt Robotaxi eller Cybertaxi oppsett, er nok et uhell blitt rapportert. Hendelsen skjer på et tidspunkt der selskapet forbereder seg på å fjerne de menneskelige sikkerhetssjåførene fra bilene.
Åttende uhell i testprogrammet
Ulykken fant sted i oktober 2025 og er meldt inn til de amerikanske trafikkmyndighetene NHTSA. Ingen personer ble skadet, men detaljene rundt hendelsen er i stor grad skjult. Tesla har kraftig redigert rapporten, slik at det ikke fremgår nøyaktig hva som skjedde.
Dette er ikke uvanlig praksis for Tesla, som ofte viser til forretningshemmeligheter når de unnlater å offentliggjøre detaljer om hendelser knyttet til selvkjørende teknologi.
Les også: Rekkevidde på elbil avgjøres av én vanlig kjøpsfeil
Totalt er dette det åttende registrerte uhellet i Robotaxi programmet.
Høy ulykkesrate sammenlignet med vanlige bilister
Ifølge Teslas egne tall har Robotaxi flåten kjørt rundt 402 000 kilometer totalt. Med åtte uhell tilsvarer det ett uhell per omtrent 64 000 kilometer.
Til sammenligning er gjennomsnittet for menneskelige sjåfører i USA rundt ett uhell per 805 000 kilometer. Det betyr at Teslas Robotaxi system i denne testfasen havner i ulykker rundt ti ganger oftere enn en gjennomsnittlig bilist. Det skriver input.
Observasjoner tyder på at flåten nå består av rundt 29 biler. Likevel har det samlede kilometertallet ikke økt tilsvarende, noe som kan indikere at bare et fåtall biler er i aktiv bruk til enhver tid.
Ulykker skjer med overvåker i bilen
Det mest oppsiktsvekkende er at ulykkene skjer mens det fortsatt er en menneskelig sikkerhetsovervåker om bord. Disse sitter enten i førersetet eller i passasjersetet med mulighet til å gripe inn og deaktivere systemet ved behov.
Sikkerhetsovervåkerne er opplært til å ta kontroll dersom programvaren gjør feil. Likevel viser tallene at uhell fortsatt skjer betydelig oftere enn det som er normalt i vanlig trafikk.
Tesla vil fjerne siste sikkerhetsnett
Til tross for dette har Elon Musk varslet at Tesla planlegger å fjerne sikkerhetsovervåkerne fra Robotaxi bilene i Austin i løpet av få uker. Selskapet har allerede bekreftet at de tester biler uten personer i forsetene.
Dette markerer et viktig og kontroversielt steg i Teslas strategi for førerløs kjøring.
Stor kontrast til konkurrentene
Utviklingen står i skarp kontrast til konkurrenter som Waymo. De opererer allerede førerløse taxitjenester i flere amerikanske byer og har offentliggjort data fra over 160 millioner kjørte kilometer. Tallene deres viser en lavere ulykkesrate enn hos menneskelige sjåfører.
Hos Tesla er bildet et annet. Testflåten er relativt liten, antallet uhell høyt, og innsynet i hva som faktisk går galt begrenset.
Å fjerne menneskelige sikkerhetssjåfører mens ulykkesraten fortsatt ligger langt over normalen, gir prosjektet et preg av høy risiko. For kritikere fremstår dette som nok et eksempel på en offensiv og lite forsiktig tilnærming i Teslas langvarige jakt på full selvkjøring.

