Følg oss her

Elbiler

Nye batterityper er på vei: og de kan gjøre bilen din utdatert

Nye batterityper er på vei som kan endre alt – og gjøre dagens elbiler utdaterte før 2030. Se teknologiene produsentene frykter.

Publisert

d.

Bilindustrien står midt i en teknologisk revolusjon der neste generasjon batterier kan gjøre dagens elbiler foreldet. De nye materialene og designene lover raskere lading, lavere vekt og lengre levetid – men de betyr også at mange nåværende elbiler snart vil være teknologisk akterutseilt.

Her er de mest lovende batteritypene som kan endre alt innen 2030.

Faststoffbatterier

BLKstudio / Shutterstock.com

Faststoffteknologien erstatter den flytende elektrolytten med et fast materiale, noe som øker sikkerheten og energitettheten betydelig. Toyota og BMW forventes å bli først ute med masseproduksjon. Teknologien kan potensielt doble rekkevidden og eliminere brannrisikoen, men produksjonen er fortsatt dyr og komplisert.

Litium-svovel-batterier

Mahir Asadli / Shutterstock.com

Disse batteriene lover opptil fem ganger høyere energitetthet enn dagens litium-ion-celler. De er lette, rimelige og miljøvennlige, men har foreløpig kort levetid. Forskning fra Oxford og flere asiatiske laboratorier viser likevel fremskritt som kan gjøre dem kommersielt tilgjengelige innen 2030.

Natrium-ion-batterier

Smile Fight / Shutterstock.com

Kinesiske produsenter som CATL satser tungt på natrium-ion-batterier som bruker billige materialer som salt og aluminium. De har lavere energitetthet enn litium, men tåler kulde bedre og kan bli et populært alternativ i rimeligere elbiler og bykjøretøy.

Grafenbaserte batterier

Shutterstock.com

Grafen muliggjør ekstremt rask lading og høy effektivitet, ettersom materialet leder strøm bedre enn kobber. Flere oppstartsbedrifter hevder at de kan lade et batteri på under fem minutter. Teknologien er imidlertid fortsatt under utvikling og krever store investeringer.

Silisiumanode-batterier

Roman Zaiets / Shutterstock.com

Ved å erstatte grafitt med silisium i anoden kan man øke kapasiteten betraktelig. Tesla og Amprius arbeider allerede med teknologien, som kan gi 20–40 % lengre rekkevidde. Utfordringen er at silisium utvider seg under bruk, noe som kan skade cellene over tid.

Koboltfri batteriteknologi

IM Imagery / Shutterstock.com

Etisk gruvedrift og bærekraft driver utviklingen mot koboltfri batterikjemi. Nye litium-jern-fosfat (LFP) batterier blir billigere og mer holdbare, men med noe lavere energitetthet. Mange produsenter ser dem som fremtiden for masseproduserte elbiler.

Aluminium-luft-batterier

Sergii Chernov / Shtutterstock.com

Denne teknologien bruker oksygen fra luften som en del av reaksjonen, noe som gjør batteriet ekstremt lett og energirikt. Problemet er at det ikke kan lades på vanlig måte, men krever utskifting av plater. Forskere jobber på hybridløsninger som kan løse dette.

Sink-ion-batterier

battery
rukawajung / Shutterstock.com

Sink er både trygt og rimelig, og sink-ion-teknologi gir stabile batterier med lang levetid. De er ikke like energitette som litium, men egner seg godt for stasjonære lagringssystemer og mindre kjøretøy.

Litium-luft-batterier

Best Auto Photo / Shutterstock.com

Denne eksperimentelle teknologien kan potensielt levere opptil ti ganger mer energi enn dagens litium-ion-batterier. Utfordringen er at oksygen reagerer uforutsigbart med elektrolytten, noe som forkorter levetiden. Hvis forskerne løser dette, vil det være et stort gjennombrudd.

Termoelektriske hybridbatterier

Oleksandr Berh / Shutterstock.com

Fremtidens batterier kan kombinere varmegjenvinning med energilagring. Termoelektriske systemer bruker overskuddsvarme fra motor og elektronikk for å øke effektiviteten. Flere EU-prosjekter arbeider nå med å gjøre denne teknologien kommersielt tilgjengelig innen 2030.

Annonse