Følg oss her

Elbiler

Ny 'super'-elbil koster under 240.000 kroner: Batteriet er fullt på 88 sekunder

En ny elbil får bilverdenen til å sperre opp øynene – nå kan du bytte til fullt batteri raskere enn du rekker å fylle en kaffekopp.

Publisert

d.

GAC

En ny kinesisk elbil kan endre måten vi tenker på lading.

Modellen Aion UT Super fra bilgiganten GAC får nytt batteri på bare 88 sekunder – raskere enn noe annet på markedet i dag.

Rekordrask batteribytte

Bilen er utviklet av den kinesiske produsenten GAC og skal koste under 22.000 dollar, tilsvarende rundt 240.000 kroner.

Den benytter en ny batteribytteteknologi fra verdens største batteriprodusent, CATL, kjent som Choco Swap.

I stedet for å lade bilen via kabel, byttes hele batteripakken automatisk på under halvannet minutt.

En video delt av Thinkercar viser hvordan bilen kjører inn på en batteristasjon, får det tomme batteriet tatt ut og et nytt satt inn – før den kjører videre som om ingenting har skjedd.

Teknologien er raskere enn den tidligere lederen på området, den kinesiske elbilprodusenten Nio, som hittil har vært kjent for verdens hurtigste batteribytte.

Det skriver thedriven.

Solid rekkevidde

Aion UT Super bruker et 54 kWh litium-jern-fosfatbatteri fra CATL.

Denne typen batteri er både rimeligere og mer holdbar enn mange av de litium-ion-batteriene som brukes i europeiske og amerikanske biler.

En fulladet batteripakke gir opptil 500 kilometer rekkevidde etter den kinesiske NEDC-standarden, som tilsvarer omtrent 400 kilometer etter den europeiske WLTP-målingen.

Et raskt voksende nettverk

Elbileksperten Lei Xing opplyser at CATL allerede har installert 777 Choco-stasjoner i Kina, og planlegger å nå 1.000 innen utgangen av 2025.

Innen 2026 skal tallet øke til 2.500 fordelt på 120 byer, og på lengre sikt ønsker selskapet å etablere over 30.000 stasjoner.

Målet er at batteribytte skal bli et reelt alternativ til hurtiglading, særlig for bybiler og yrkestrafikk der hvert minutt teller.

En ny konkurrent i elbilmarkedet

Aion UT Super ble først vist frem på bilutstillingen i Guangzhou og leveres allerede til kunder i Kina.

Den konkurrerer i samme prisklasse som populære modeller som MG4 og BYD Dolphin, og ventes å komme på internasjonale markeder i løpet av 2026.

Dersom bilen holder det den lover, kan den bli et vendepunkt for elbilmarkedet – og kanskje slutten på lange køer ved ladestasjonen.

Annonse