Følg oss her

Elbiler

Norge har testet elbilenes reelle rekkevidde: Disse merkene ligger et skritt foran

Dette er de ulike elbilenes reelle rekkevidde.

Publisert

d.

Lidl Elbil

Det er ikke lenger bare bilprodusentenes egne tall som avslører hvor langt en elbil kan kjøre på én lading.

Et samarbeide mellom en rekke norske organisasjoner har nylig offentliggjort en omfattende test som viser resultater fra faktiske kjøreforhold.

Det skriver mediet Tiedonhaku.

NAF tester elbiler under virkelige forhold

Hvert år arrangerer NAF, Norges Automobil-Forbund, konkurransen El Prix. Her sendes 27 elbilmodeller ut på motorvei, landevei og krevende terreng.

Underveis måles rekkevidden når batteriet er nede på 20 og 10 prosent. Det gir et tydelig bilde av hvor langt bilene faktisk kan kjøre før de må lades igjen.

Årets sommertest ble gjennomført i temperaturer mellom 7 og 17 grader.

Resultatene viste at forskjellen mellom vinter- og sommertester var mindre enn mange hadde ventet. Dermed får bilistene mer presise data for å planlegge turer og ladestopp året rundt.

Små avvik fra offisielle tall

Testen bekreftet at elbiler i sommertemperatur som regel presterer nær de offisielle WLTP-tallene – den standardiserte målemetoden for rekkevidde.

Lucid Air oppnådde lengst rekkevidde med 641 kilometer, selv med 20 prosent batteri igjen.

Også Tesla Model 3 leverte sterkt, med 625 kilometer tilbakelagt ved 10 prosent batteri. Flere kinesiske merker, blant dem Zeekr 7X og BYD Tang, overgikk sine offisielle tall med mer enn 40 kilometer.

Ikke alle modeller kom like godt ut. Audi Q6 e-tron leverte kortere rekkevidde enn oppgitt, og selv Lucid Air – til tross for topplasseringen – lå 131 kilometer under sitt WLTP-tall.

Testen viser at faktorer som aerodynamikk og vekt fortsatt spiller en avgjørende rolle for rekkevidden.

Annonse