Følg oss her

Elbiler

Nå kan elbiler lades mens de kjører på motorveien

Verdens første motorvei med trådløs lading åpnet

Publisert

d.

Foto: Stellantis Norge

Tenk deg å kjøre sørover på motorveien i 110 kilometer i timen, mens bilens batteri fylles opp helt av seg selv. Ingen ladestopp, ingen kabler – bare strøm direkte fra veien under deg. Det som tidligere hørtes ut som en fremtidsdrøm for elbilførere, er nå blitt virkelighet i Frankrike.
På motorvei A10 sørvest for Paris har et konsortium ledet av VINCI Autoroutes, i samarbeid med Electreon Wireless, Hutchinson og Gustave Eiffel University, åpnet verdens første motorveistrekning med trådløs lading for elbiler og lastebiler.

Den aktive teststrekningen er 1,5 kilometer lang, med kobberspoler lagt inn i asfalten. Når en bil eller lastebil med mottakerutstyr kjører over disse spolene, overføres strøm trådløst – på samme måte som når du lader mobilen på en trådløs ladeplate, bare i langt større skala.

Les også: Det er ikke som du tror: Dette bilmerket har minst batterislitasje

Kraftig teknologi som holder kjøretøyene i gang

Testene viser at systemet kan levere over 200 kilowatt i snitt og nå topper på over 300 kilowatt. Det er nok til å holde selv tunge kjøretøy i drift uten at batteriet tappes. Dermed åpnes det for en fremtid der elektriske lastebiler kan kjøre lange distanser uten ladestopp.
– Dette er et vendepunkt, sier Oren Ezer, direktør i Electreon. – Vi har vist at teknologien fungerer i praksis, på en ekte motorvei og i motorveihastigheter.

En ny måte å tenke rekkevidde på

For vanlige bilførere kan dette få store konsekvenser. Hvis motorveier i fremtiden kan levere strøm direkte til bilene, blir rekkevidde og ladetid langt mindre viktig. Elbiler kan utstyres med mindre batterier, noe som reduserer vekt, pris og ladetid.
Samtidig kan løsningen være nøkkelen til å gjøre tungtransport elektrisk på en effektiv måte, uten behov for enorme batteripakker. Frankrike planlegger allerede å bygge ut 9000 kilometer elektriske veier innen 2035. Det skriver input.

Hva betyr dette for Norge?

Selv om dette foreløpig er et fransk prosjekt, følges utviklingen tett i hele Europa. Norge, som allerede ligger langt fremme i elbilutvikling, kan bli blant de første landene som tester lignende teknologi i stor skala.
Electreon har allerede pågående prosjekter i Sverige, Tyskland og USA. Erfaringene fra disse landene vil trolig danne grunnlaget for hvordan trådløs lading kan innføres også her.

Foreløpig krever systemet at bilen har et spesialmontert mottakersystem, og kostnadene for å bygge slike veier er fortsatt høye. Men etter hvert som teknologien modnes og kostnadene synker, kan trådløs lading bli en naturlig del av nye motorveiprosjekter også i Norge.

Et skritt mot fremtidens elbil

Trådløs lading vil ikke bare gjøre elbilbruk enklere – det kan endre hele økonomien rundt elbiler. Færre ladestopp og mindre batterier vil gjøre bilene både rimeligere og mer miljøvennlige.
Neste gang du står i kø ved en hurtiglader, kan du kanskje tenke på hva som skjer på motorveien sør for Paris – der kjører lastebiler allerede og fyller strøm mens de ruller.

Les også: Si farvel til tåkelyktene på bilen din: Her er hva som vil erstatte dem

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse