Følg oss her

Elbiler

Nå kan du få manuell girkasse og motorlyd i din elbil

Lexus gir elbilen manuelt gir og motorlyd – en nostalgisk nyvinning

Publisert

d.

Foto: Lexus

Lexus utfordrer elbilens lydløse ideal med en ny modell som tilbyr illusjonen av manuelt girskifte og motorlyd.

Et analogt innslag i en digital tid

Elbiler forbindes ofte med stillegående kjøring og fravær av girskifte. Men med sin nye RZ 550e F SPORT forsøker Lexus å appellere til førere som savner den klassiske kjøreopplevelsen. Bilen kommer nemlig med en funksjon de kaller “Interactive Manual Drive”. En digital løsning som simulerer manuell giring og motorlyd.

Les også: Mekanikere avslører: Disse bilmerkene går nesten aldri i stykker

Ved hjelp av girhendler bak rattet kan sjåføren «skifte» mellom åtte virtuelle gir. Systemet synkroniseres med en digital turteller og kunstig motorlyd i høyttalerne, for å gjenskape følelsen av en tradisjonell sportsbil.

Ikke ekte gir – men ekte følelse?

Siden elbiler ikke har behov for tradisjonell girkasse, er giringen i praksis en simulert opplevelse. Målet er å gi entusiastiske bilførere en mer engasjerende kjørefølelse. Lexus håper å fylle tomrommet mange opplever i overgangen fra bensinmotor til strøm – en tomhet som handler om fraværet av mekanisk kontakt og førerrespons.

Hvordan det føles i praksis, er foreløpig hemmelig – journalister som har testet bilen, har kjøreforbud fram til 9. juli. Det skriver meremobil.

Digital styring med flyinspirert ratt

Lexus introduserer også en annen nyhet i RZ 550e F SPORT: Steer-by-wire. Denne teknologien erstatter den mekaniske forbindelsen mellom ratt og hjul med elektronisk signaloverføring. Systemet inkluderer kunstig tilbakemelding i rattet, og gjør det mulig å designe bilen med større frihet – inkludert det spesielle yoke-rattet inspirert av fly.

Fordelene skal være bedre presisjon, mindre vibrasjon og adaptiv styrefølelse. Men noen førere vil kanskje savne den naturlige responsen fra mekanisk styring.

Lansering og tilgjengelighet

RZ-serien kommer til Danmark i løpet av første kvartal 2026. Det er kun toppmodellen F SPORT som får den digitale styringen som standard, mens det er ekstrautstyr på andre varianter som RZ 500e. Alternativt kan kundene velge et vanlig rundt ratt med tradisjonell mekanisk styring.

Om det simulerte manuelle giret blir en fremtidig trend eller bare en kuriositet, vil tiden vise. Lexus tar i hvert fall et uvanlig grep i en ellers forutsigbar elbilverden.

Les også: Bilforsikringen dekker ikke disse dyre skadene: men mange tror den gjør

Annonse