Følg oss her

Elbiler

Nå kan 99 prosent av elbilbatterier gjenvinnes

Fremtidens elbilbatterier går ikke lenger til spille – de får nytt liv.

Publisert

d.

Foto: Shutterstock

Nye teknologier gjør det nå mulig å gjenvinne opptil 99 prosent av materialene i brukte batterier, noe som kan forandre hele bildet av elbilens miljøpåvirkning.

Et gjennombrudd i batterigjenvinning

Kina, verdens største marked for elbiler, melder at det nå er mulig å hente tilbake opptil 99,6 prosent av nikkel, kobolt og mangan fra brukte batterier, samt 96,5 prosent av litium. Dette markerer et teknologisk gjennombrudd som gjør elbiler enda mer bærekraftige i hele sin levetid.

Landet har nylig innført en ny nasjonal standard for batterigjenvinning for å håndtere den raskt voksende mengden utrangerte elbilbatterier. I 2024 ble mer enn 300 000 tonn batterier gjenvunnet, med en markedsverdi på over 47 milliarder kroner. Myndighetene forventer at markedet vil passere 95 milliarder kroner innen 2030.

Les også: Masseproduksjonen av flygende biler er i gang: Her kan du se dem

Ifølge Liu Hongsheng, direktør for Kinas nasjonale standardiseringskontor (SAMR), står landet nå foran en ny fase: "Vi produserer og forbruker flest elbilbatterier i verden. Når store mengder batterier når slutten av sin levetid, blir gjenbruk og gjenvinning en topp prioritet."

Fra avfall til ressurs

Den høye gjenvinningsgraden er resultatet av nye standarder og avansert teknologi som gjør det mulig å hente ut nesten alt innholdet i batteriene – både metaller og kjemiske forbindelser – for bruk i nye batterier. Et av de ledende selskapene på området er Brunp Recycling, eid av batterigiganten CATL. Bare i fjor gjenvant Brunp 120 000 tonn brukte batterier og utvant 17 100 tonn regenerert litium.

Også BYD, verdens største elbilprodusent, bygger nå et nasjonalt system for innsamling og gjenvinning av brukte batteripakker.

Store muligheter og gjenværende utfordringer

Kina har allerede innført 22 nasjonale standarder som dekker alt fra demontering til sikkerhet og energitesting. Likevel finnes det fortsatt utfordringer. Mange uautoriserte verksteder opererer uten tillatelser, og den offisielle gjenvinningsraten ligger foreløpig under 50 prosent. Myndighetene forventer imidlertid at tallet vil øke raskt med de nye reglene og de mer effektive prosessene. Det skriver input.

Fremskrittene i Kina vil sannsynligvis få stor betydning også for Europa. Mange elbiler på det europeiske markedet bruker batterier produsert i Asia, og de nye teknologiene viser at nesten full gjenvinning faktisk er mulig. Dette åpner veien for mer bærekraftige og sirkulære løsninger i den europeiske elbilindustrien.

En ny æra for elbilbatterier

Når nesten hele batteriet kan gjenvinnes, forsvinner en av de største innvendingene mot elbiler – spørsmålet om hva som skjer med batteriet når bilen til slutt er ferdig med det. Fremover kan det som tidligere ble sett på som avfall, i stedet bli en verdifull ressurs i produksjonen av neste generasjon elbiler.

Les også: Derfor blir du bilsyk – og slik kan en iPhone-funksjon hjelpe

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse