Elbiler
Modellene som skulle redde merket: men som endte i fiasko
De skulle snu skuta – men disse bilmodellene endte som dyre feilgrep.

Bilprodusenter satser ofte stort på nye modeller for å snu en negativ trend. Men ikke alle lanseringer går etter planen. Noen modeller som skulle være redningen, endte i stedet med å koste merkevaren dyrt.
Her er ti bilprosjekter som slo feil og gjorde mer skade enn nytte.
Renault Avantime

En dristig miks av coupé og MPV som falt fullstendig gjennom. Produksjonen ble stanset tidlig og tapene store.
Volkswagen Phaeton

Luksussedan uten publikum. VW investerte tungt, men kundene uteble, og prosjektet ble en kostbar lærepenge.
Ford Edsel

Blitt et symbol på dårlig markedsforståelse. Edsel floppet totalt og kostet Ford dyrt på 1950-tallet.
Peugeot 1007

Skjøv seg inn i markedet med elektriske skyvedører, men designet og konseptet falt ikke i smak. Salget uteble.
Alfa Romeo Arna

Et uheldig samarbeid med Nissan. Resultatet var en sjelløs bil som ikke solgte i det hele tatt.
Chevrolet Volt (Europa)

Tidlig ute med ladbar hybrid, men altfor dyr og forut for sin tid. Salget i Europa var labert.
Saab 9-4X

SUV-en som skulle redde Saab. Men konkursen kom før modellen rakk å få fotfeste, og få ble produsert.
Citroën C6

En komfortabel og elegant modell, men luksusmarkedet valgte tyske konkurrenter. Et hardt økonomisk tap.
Honda Insight (første generasjon)

Futuristisk hybrid med begrenset plass og høy pris. Prius tok raskt ledelsen og overskygget Insight.
Fiat Croma (2005)

Et forsøk på å blande stasjonsvogn og MPV, men design og posisjonering traff ikke markedet.