Elbiler
Mercedes-AMG viser frem elektrisk hyperbil
Et teknologiskifte fra den tyske bilgiganten

Konseptbilen GT XX markerer starten på en ny æra for AMG. Nå er det elektrisk kraft og futuristisk teknologi som gjelder – ikke lenger V8-brøl under panseret.
Tre motorer og 360 km/t
GT XX drives av tre aksialstrømsmotorer – én foran og to bak – som til sammen leverer 1360 hestekrefter. Toppfarten er oppgitt til hele 360 kilometer i timen. Motorene er kompakte og lette, noe som gir høyere effekttetthet og lavere vekt enn tradisjonelle elbilmotorer.
Rektangulær kobber og ladetid på fem minutter
Mercedes-AMG trekker frem bruk av rektangulær kobbertråd i spoleviklingen som en teknologisk nyvinning. Dette gir plass til mer kobber i statoren og dermed høyere energitetthet. Batteriet består av sylindriske NCMA-celler og kan hurtiglades med opptil 850 kilowatt. Ifølge produsenten gir dette en ladetid på under fem minutter fra 10 til 80 prosent.
Avansert aerodynamikk og dynamohjul
Med en luftmotstandskoeffisient på bare 0,198 og aktiv aerodynamikk i både understell og hjul, prioriterer AMG effektiv luftstrøm. Elektronisk styrte bremseblader åpnes og lukkes etter behov, og hjulene fungerer som dynamoer som gir energi til systemene.
Interiør med racerpreg og ny rattløsning
Konseptbilen har en rattbøyle i stedet for tradisjonelt ratt, noe som antyder bruk av steer-by-wire-teknologi. Setene er laget i Labfiber Biotech – et materiale produsert av resirkulerte dekk og plantebaserte komponenter. De 3D-printede seteputene kan enkelt byttes ut og tilpasses føreren.

Lys, lyd og flytende lakk
GT XX har fått spesiallakk som lyser når bilen lader, og et bakre LED-panel som viser meldinger, animasjoner og ladestatus. I fronten er høyttalere integrert i lyktene, og gjengir både kjøresignaler og syntetiske motorlyder.
Klar for lansering i 2026
Mercedes-AMG planlegger lansering i 2026, men holder tilbake informasjon om rekkevidde og pris. Tradisjonelle AMG-kunder har allerede testet bilen, og produsenten hevder responsen er positiv.
Om dette er nok til å vinne over fansen av bensindrevne biler, gjenstår å se. Men AMG signaliserer med GT XX at neste generasjon kjøreglede blir elektrisk.