Følg oss her

Elbiler

Mekanikere slår alarm: Derfor er moderne dørhåndtak farlige

Nye tester avslører uventede problemer med bilens mest grunnleggende funksjon, og ekspertene ber nå bilistene følge nøye med.

Publisert

d.

car door handle 1

De glatte, innfelte dørhåndtakene som elegant skyves ut med et elektrisk puff, har i flere år vært bilindustriens symbol på modernitet og premiumfølelse.

Nå kan denne designtrenden være på vei mot slutten.

Kinesiske myndigheter vurderer et totalforbud mot utstikkende, elektriske dørhåndtak allerede fra 2027. Grunnen er enkel: Sikkerheten er ikke god nok når sekundene teller.

Et stilrent trekk med store svakheter

Tesla var blant de første til å gjøre de skjulte håndtakene populære, og BMW, Volvo, Range Rover og Mercedes fulgte raskt etter.

I bilverdenen ble løsningen sett som et elegant teknologisk løft, mens mange mekanikere lenge har gitt uttrykk for bekymring.

Nye kinesiske tester viser at de elektriske håndtakene svikter langt oftere enn de tradisjonelle, mekaniske variantene.

Tallene er tydelige. De elektriske håndtakene fungerer pålitelig i rundt 67 prosent av tilfellene, mens de klassiske håndtakene leverer nær 98 prosent.

Forskjellen kan være avgjørende for om man kommer seg raskt ut av bilen i en nødsituasjon.

Det skriver motoryzacja.

En kostbar og komplisert detalj

For bilverkstedene er dette ikke nytt. Hos en større elbilprodusent står reparasjoner av elektriske dørhåndtak for så mye som 12 prosent av alle serviceoppdrag.

Prislappen er høy, siden et sett elektriske håndtak kan koste flere tusen kroner, mens et vanlig mekanisk håndtak ofte koster et par hundre.

Håndtakene er også sårbare for temperaturer. Kulde kan få mekanismen til å fryse fast, mens sterk varme kan føre til at elektronikken kobler ut.

Resultatet er dører som nekter å åpne seg når det virkelig gjelder.

Nye krav på trappene

Det kinesiske transportdepartementet har lagt frem et forslag til nye standarder. Der går det frem at alle biler må ha et utvendig håndtak med en fysisk utløsermekanisme.

Selv innvendige, elektriske håndtak må ha en mekanisk nødløsning som gjør at døren kan åpnes utenfra dersom strømmen forsvinner.

Bekymringer langt utenfor Kina

Diskusjonen stopper ikke ved Kinas grenser. Den tyske bilorganisasjonen ADAC har uttrykt uro, og FN registrerer en økning i tilfeller der personer ikke klarer å komme seg ut av biler etter ulykker.

Et mye omtalt eksempel fra USA involverte en Tesla Cybertruck som tok fyr, der tilskuere forsøkte forgjeves å åpne dørene.

Situasjonen trenger ikke være dramatisk for at problemer skal oppstå.

Det amerikanske vegtilsynet NHTSA undersøker nå Model Y etter klager fra foreldre som opplevde at barna ikke kom seg ut når bilens batteri var dødt.

Annonse