Følg oss her

Elbiler

Innen utgangen av 2025 er det slutt: Stort bilmerke forsvinner fra Norge

Stort bilmerke forsvinner fra Norge.

Publisert

d.

seres

Flere kinesiske bilmerker har de siste årene etablert seg i Norge.

Noen har satset tungt på markedsføring og salg, mens andre har valgt en mer forsiktig tilnærming.

Enkelte har hatt en tøff start, med lave registreringstall og liten synlighet i markedet.

Det skriver tv2.

Seres forsvinner fra markedet

Det er nå klart at Seres, som ble introdusert med SUV-modellene 3 og 5, trekker seg ut innen utgangen av 2025.

Mye tydet allerede tidlig på at merket slet med å hevde seg i konkurransen.

Importøren har nå besluttet å avslutte satsingen og i stedet relansere under et nytt navn.

Navneskift til Aito i 2026

Planen var opprinnelig at Seres skulle bytte navn til Aito i løpet av 2025. Dette er utsatt til 2026.

Importøren Autoisme bekrefter at tre nye modeller under Aito-navnet vil lanseres i fjerde kvartal neste år.

Først da vil en ny strategi bli rullet ut på det norske markedet.

Prisene som barriere

Seres 5 ble lenge solgt til 599.000 kroner, godt over prissegmentet der de fleste biler omsettes i Norge.

Salget ble deretter justert med et betydelig prisavslag, og bilen koster nå fra 399.900 kroner med 80 kWh batteripakke og firehjulstrekk.

Likevel har ikke prisendringen ført til nevneverdige resultater på registreringsstatistikken.

Lange leveringstider

For kjøpere som ønsker de største batteripakkene, er leveringstiden en utfordring.

Utgaven med 90 kWh starter på 479.900 kroner, mens toppmodellen Performance koster 499.900 kroner.

Begge har anslått leveringstid på mellom ni og tolv måneder, noe som svekker konkurransekraften ytterligere.

Et nytt kapittel

Selv om Seres forsvinner, er ikke importørens ambisjoner lagt bort. Med tre nye modeller under Aito-navnet skal det satses på nytt i 2026.

Norske bilkjøpere får dermed muligheten til å møte et relansert bilmerke, mens Seres-navnet blir historie.

Annonse