Elbiler
Ikke hopp over dette før EU-kontrollen: det kan koste deg dyrt
Denne sjekken før EU-kontroll kan spare deg for tusenlapper – men mange hopper over den.

Mange bileiere venter til siste liten med å forberede bilen til EU-kontroll. Men et raskt og rimelig sjekkpunkt kan bety forskjellen mellom godkjenning og dyre reparasjoner. Her er 10 viktige punkter verksteder anbefaler å sjekke før du sender bilen til kontroll.
De tar kort tid og kan spare deg for stress, gebyrer og ekstra arbeid.
Dekk og mønsterdybde

Er mønsterdybden under 1,6 mm, blir bilen ikke godkjent. Se også etter rifter, sprekker eller ujevn slitasje.
Alle lys virker

Baklys, blinklys og skiltlys er vanlige feil ved kontroll. Test alle lyskilder før du drar.
Bremsene fungerer som de skal

Ujevnt grep eller slitasje på bremseskiver oppdages raskt. En enkel bremsetest hos verksted koster ofte under 200 kroner.
Spylervæske og viskere

Tom spylervæsketank eller gamle viskerblad kan gi anmerkning. Lett å fikse selv.
Støtdempere og fjæringer

Dersom bilen gynger for mye, eller demperne lekker olje, får du trolig feil. Sjekk under bilen for tegn på lekkasjer.
Eksosanlegg og lekkasjer

Hull i eksosanlegg eller oljelekkasjer fra motor og girkasse gir direkte avvisning. En kjapp inspeksjon gir deg svar.
Hornet virker

Et defekt horn er en vanlig grunn til stryk. Test at lyden er sterk og tydelig.
Karosseri og skarpe kanter

Rusthull, løse deler eller skarpe kanter kan føre til anmerkning. Småskader kan ofte dekkes midlertidig.
Sikkerhetsbelter fungerer

Seler som ikke ruller inn eller ikke klikker, fører til avvisning. Gå over alle plasser.
Varsellamper er slukket

Motor, ABS eller airbag-lamper skal ikke lyse. Hvis noe varsler, må det undersøkes før kontroll.