Følg oss her

Elbiler

Huawei: Batterier med 3 000 km rekkevidde og 5 minutters ladetid?

Faststoffbatteriene lover revolusjonerende ytelse.

Publisert

d.

Solid State Battery

Aldri før har vi sett så spektakulære tall bli lovet. Fra Kina kommer nå nyheten om at teknologigiganten Huawei – som først for fem år siden tok steget inn i elbilbransjen – har søkt patent på nye sulfidbaserte faststoffbatterier som angivelig skal kunne gi opptil 3 000 kilometer rekkevidde og lades opp på bare 5 minutter.

Dette skal være mulig takket være en energitetthet på mellom 400 og 500 Wh/kg, som er to til tre ganger høyere enn tradisjonelle litium-ion-batterier. Teknologien skal i tillegg gi bedre elektrokjemisk stabilitet, høyere sikkerhet og lengre levetid.

Selvfølgelig er dette foreløpig kun teoretiske tall og fremtidsvisjoner – dagens ladestasjoner og kjøretøyenes innebygde ladeløsninger støtter ikke slike ytelser. Likevel skaper nyheten stor oppmerksomhet i bilverdenen, både blant entusiaster og eksperter – samtidig som utviklingstakten i kinesisk batteriteknologi vekker bekymring hos enkelte aktører.

Huawei er imidlertid ikke alene om å satse på slike batterier. Nylig ble det kjent at også Xiaomi jobber med batterier med lignende kjemisk sammensetning, hvor man snakker om rekkevidde på opptil 1 200 kilometer og lading på 10 minutter.

Samtidig fortsetter erfarne aktører som CATL utviklingen av sine egne faststoffbatterier, som etter planen skal lanseres innen 2027. Andre kinesiske selskaper som Gotion utvikler batterier med en energitetthet på 350 Wh/kg, mens Beijing WeLion allerede har startet småskalaproduksjon.

Kinesiske selskaper står i dag bak hele 36,7 % av alle patentregistreringer globalt innen faststoffbatteriteknologi. Men selv med store teknologiske fremskritt gjenstår det betydelige utfordringer – ikke minst produksjonskostnadene, som i dag ligger på rundt 10 000 yuan per kWh (ca. 12 100 kroner). Det gjør masseproduksjon og kommersiell tilgjengelighet krevende.

Derfor mener enkelte eksperter at den nærmeste fremtiden trolig fortsatt tilhører litium-jern-fosfat (LFP), som tilbyr en mer realistisk balanse mellom pris, sikkerhet og levetid.

Annonse