Følg oss her

Elbiler

Hevder de kan gi elbiler 3000 km rekkevidde og 5 minutters ladetid

Ekspertene tviler

Publisert

d.

Foto: Huaweii

Huawei går offensivt ut med nye påstander om en solid-state-batteriteknologi som kan revolusjonere elbilmarkedet. Ifølge selskapet skal batteriene gi opp mot 3000 kilometer rekkevidde og kunne lades fra 10 til 80 prosent på under fem minutter. Men mange bransjeeksperter mener vi fortsatt er langt unna å se dette i praksis.

Patent på sulfide-basert batteri

Det kinesiske teknologiselskapet har nylig sendt inn et patent på en sulfidbasert, helsolid batterikonstruksjon med energitetthet på mellom 400 og 500 Wh/kg – opptil tre ganger så høy som dagens vanlige elbilbatterier. Det er denne ytelsen Huawei mener kan gi over 1800 miles (omtrent 3000 kilometer) rekkevidde per lading.

Selskapet produserer foreløpig ikke egne elbiler, men samarbeider med kinesiske bilprodusenter for å integrere teknologi i kjøretøyene deres.

Lynlading på under fem minutter

Ifølge patentbeskrivelsen benytter batteriet nitrogen-doping av sulfid-elektrolytter for å motvirke bivirkninger ved litiumgrensesnittet – et kjent problem i utviklingen av solid-state-batterier. Huawei mener også at batteriet kan fullføre den vanlige industristandarden for hurtiglading (10–80 %) på under fem minutter.

Det er en ladetid som knuser dagens teknologi og i så fall kan gjøre ladestasjoner like raske og praktiske som bensinstasjoner.

Ekspertene er skeptiske

Flere fagpersoner ber likevel om å dempe forventningene. Yang Min-ho, professor i energiteknikk ved Dankook University, sier til Electrek at slike prestasjoner "kanskje er mulige under laboratorieforhold", men at de vil være "ekstremt vanskelige å reprodusere i virkeligheten", hvor varmehåndtering og energitap spiller en sentral rolle.

Han peker også på at nitrogen-doping er en kjent metode, men at den per i dag ikke lar seg skalere opp til kommersiell produksjon i stor skala.

Analyse: Store overskrifter – små skritt

Kina leder an i elbilkappløpet, og selskaper som Huawei bruker stadig større ord for å vise teknologisk dominans. Men ifølge eksperter er det lite sannsynlig at slike løsninger er klare for massemarkedet på kort sikt.

I tillegg blir rekkeviddetall som 3000 km sett på som lite realistiske, både på grunn av den enorme batteristørrelsen som kreves – med tilhørende vekt og kostnad – og det faktum at svært få førere har behov for så lange kjøreturer uten pause.

I stedet mener mange at gjennombruddet vil komme i form av kompakte batterier med høy energitetthet, som gir 600–800 km rekkevidde – mer enn nok til å eliminere rekkeviddeangst for de fleste.

Hva skjer videre?

Selv om Huawei kanskje ikke har en revolusjon klar for markedet i morgen, viser patenter og forskningsinnsats at konkurransen om neste generasjons elbilbatterier er i full gang – og at solid-state fortsatt regnes som et av de mest lovende teknologisporene.

Annonse