Elbiler
Her er merkene der ny bil betyr nye problemer: ifølge verkstedene
Ny bil betyr ikke alltid færre problemer – disse merkene havner oftest på verksted.

Mange antar at en ny bil betyr færre bekymringer, men ifølge mekanikere er det ofte tvert imot. Flere nyere modeller kommer med programvarefeil, elektroniske problemer og barnesykdommer som gir travle dager på verkstedet.
Her er bilmerkene som oftest trenger service rett etter kjøp, ifølge fagfolk i bransjen.
Peugeot

Nyere modeller rammes ofte av programvarefeil og ustabil elektronikk. Kundene vender raskt tilbake til verkstedet.
Renault

Moderne utseende til tross – problemer med infotainment og elektrisk styring er fortsatt vanlig.
Volkswagen

ID-serien, spesielt ID.3 og ID.4, har vært plaget av tekniske feil og ustabil programvare.
Ford

Fiesta og Puma opplever hyppige feil i motorstyring og sensorer som utløser varsellamper.
Tesla

Tross teknologisk forsprang melder mange eiere om problemer med byggekvalitet, skjermsystemer og varmeapparat.
Citroën

Komforten er forbedret, men tekniske svakheter i elektronikk og hjuloppheng gør at verkstedbesøk er vanlig.
Skoda

Skoda sliter med de samme feilene som Volkswagen, spesielt innen elbiler og infotainmentsystemer.
BMW

Ny programvare og avansert teknologi har ført til hyppige feil og behov for oppdateringer.
Mercedes-Benz

Luksus og teknologi betyr også mange feilkilder. Eiere rapporterer ustabil elektronikk og feil i nye systemer.
Nissan

Modeller som Qashqai og Ariya har hatt problemer med lading, bremselektronikk og skjermstyring.