Elbiler
Har du en av disse: disse bensinbilene blir snart forbudt i mange byer
Har du en av disse? Snart kan du bli utestengt fra sentrum med eldre bensinbil.

Flere byer i Norge og Europa strammer inn miljøsonene, og det betyr at enkelte eldre bensinbiler snart ikke lenger slipper inn i bykjernen. Reglene handler om utslipp og Euro-normer, og biler uten moderne eksosteknologi er spesielt utsatt.
Her er 10 bensinbiler som snart kan bli uønsket i byene.
Peugeot 206 (før 2005)

En populær modell i mange år, men eldre versjoner av 206-en mangler nyere katalysatorsystemer og har høyt NOx-utslipp. Ikke lenger velkommen i strenge miljøsoner.
Volkswagen Polo (før 2006)

Tidlige utgaver av VW Polo oppfyller ikke Euro 4-standarden, som blir minstekrav i flere byer fra 2026. Mange kommuner ser spesielt på disse bilene.
Opel Corsa (før 2007)

Corsa var en storselger, men eldre bensinversjoner mangler partikelfilter og tilfredsstiller ikke dagens utslippskrav. De vil sannsynligvis bli nektet adgang.
Toyota Yaris (før 2006)

Yaris er kjent for å være driftssikker, men de eldste bensinmodellene har for høyt CO2- og partikkelutslipp for nye byreguleringer.
Ford Fiesta (før 2006)

Fiesta har solgt godt i Europa, men eldre bensinmodeller mangler effektiv utslippskontroll. Dermed blir de snart ulovlige i mange miljøsoner.
Renault Clio II (1998–2005)

Andre generasjon Clio ruller fortsatt mange steder, men den oppfyller ikke de nye kravene til ren eksos. Teknologien er for utdatert.
Citroën C3 (før 2007)

C3 var populær som bybil, men eldre motorer har for høy tomgangsutslipp. Flere byer peker på C3 som en biltype som snart forbys.
Nissan Micra (før 2006)

Micra er kompakt og lettkjørt, men eldre årsmodeller, spesielt de før Euro 4, risikerer å bli utestengt på grunn av høyt utslipp.
Fiat Punto (før 2006)

Punto var rimelig og driftssikker, men eldre motorstyring slipper ut for mye NOx og hydrokarboner. Det gir trøbbel i fremtidens miljøsoner.
Suzuki Swift (før 2006)

Swift har mange fordeler, men eldre versjoner regnes ikke som miljøvennlige. Flere kommuner lister Swift som en modell som kan bli nektet adgang til sentrum.