Elbiler
Glem alt om, hvordan en elbil vanligvis bremser: Her er teknologien som kan gjøre tradisjonelle bremser overflødige
En ny løsning fra bilindustrien utfordrer hele ideen om hvordan elbiler skal stoppe og resultatet kan endre fremtidens biler dramatisk.
Noen av de mest spennende nyvinningene i elbilindustrien handler om å gjøre bilene lettere, mer effektive og mindre avhengige av tradisjonelle komponenter.
Et av de mest lovende prosjektene kommer fra Mercedes-Benz og datterselskapet Yasa, som nå utvikler en hjulmontert motor som i praksis kan gjøre bakbremsene overflødige.
Får teknologien gjennomslag, kan den endre måten elbiler både bygges og bremses på.
En lettvektsmotor med overraskende kraft
Yasa har presentert en axialfluksmotor som veier beskjedne 12,7 kilo, men som likevel leverer en effekttetthet man vanligvis forbinder med rendyrkede sportsbiler.
Motoren kan yte opp mot 750 kW per hjul, tilsvarende i underkant av 1.100 hestekrefter.
Kombinasjonen av lav vekt, kompakt størrelse og høy ytelse regnes som et betydelig gjennombrudd innen hjulmotorer, som tidligere ofte har vært for tunge til å fungere godt i praksis.
Teknologidirektøren i Yasa påpeker at motoren endelig gjør det realistisk å plassere kraftfulle elmotorer direkte i hjulene uten å gå på kompromiss med balanse eller kjøreegenskaper.
Dette har vært en av bransjens store utfordringer i mange år.
Det skriver elbil24.
En ny måte å bremse på
Motorens potensial stopper ikke ved fremdrift. Ifølge ingeniørene kan den regenerere så mye energi at behovet for tradisjonelle hydrauliske bakbremser blir langt mindre.
I enkelte tilfeller kan de kanskje fjernes helt. Det åpner for en betydelig vektreduksjon, siden både bakbremser og drivaksler kan elimineres.
For moderne elbiler kan dette dreie seg om rundt 200 kilo.
Lavere vekt betyr bedre rekkevidde, lavere energiforbruk og større frihet til å utnytte plassen i bilen. Elbiler er kjent for å være tunge, og enhver mulighet til å redusere vekten gir umiddelbare fordeler.
Et steg på veien mot fremtidens elbiler
Selv om teknologien er lovende, vil de første modellene som tar i bruk Yasa-motorene fortsatt bruke dem på tradisjonelt vis, med én motor på hver aksel.
Hjulmonterte motorer ligger noe lenger frem i tid, til teknologien er fullstendig testet og klar for masseproduksjon.
Utviklingen peker likevel tydelig i én retning: fremtidens elbiler kan bli både lettere og mer effektive, samtidig som bremsene får en helt ny rolle.
Dersom Yasa lykkes, kan vi stå overfor et teknologisk skifte som gjør at elbiler bremser på en helt annen måte enn i dag.

