Elbiler
Fulladet på under to minutter: Ny batteriløsning kan endre elbilmarkedet
Kinesiske CATL, verdens største produsent av elbilbatterier, har presentert et nytt batteribyttesystem som kan revolusjonere måten elbiler lades på
Batteriløsningen har en ladetid på bare 100 sekunder, noe som setter en ny standard for hurtighet.
Fra robotbytte til sjokoladebatterier
Konseptet med batteribytte er ikke nytt – bilmerket Nio har tilbudt løsningen i Norge i flere år. Der kjøres bilen inn i en automatisk stasjon, og hele batteriet byttes ut med et ferdig ladet et. Vanligvis tar prosessen noen minutter, og det nye batteriet er ladet til rundt 90 prosent.
Nå tar CATL det hele et steg videre. Deres nye batteri, kalt Choco-SEB, er bygget opp av moduler og kan skiftes ut på under to minutter. Batteribyttestasjonen tar ikke mer plass enn tre vanlige parkeringsplasser, og hele prosessen styres automatisk.
Les også: Denne bilen vinner fortsatt: kjøp den før den forsvinner
Skalerbar og åpen løsning
En viktig fordel er at CATLs løsning er tenkt som en åpen plattform. Der Nio primært tilbyr systemet til egne biler, satser CATL på et system hvor flere bilprodusenter kan koble seg på. Blant annet er Changan med på laget, og de første 1000 bilene som benytter teknologien er kinesiske drosjer. Det skriver elbil24.
Batterisystemet er modulbasert: Noen biler kan nøye seg med å bytte én modul, mens andre trenger to eller tre, avhengig av kapasitet. En abonnementsordning er også på plass, med en månedspris rundt 850 kroner for et batteri på 70 kWh og ubegrenset kjørelengde.
Ambisiøs utrulling i Kina
CATL har allerede åpnet 34 batteribyttestasjoner og har satt seg som mål å ha hele 1000 stasjoner i drift innen utgangen av året – fordelt på 30 byer i Kina. På lengre sikt ønsker de å bygge hele 30 000 slike stasjoner nasjonalt.
Det er en offensiv satsing sammenlignet med Nios 20 stasjoner i Norge, selv om Nio har over 3200 i drift i hjemlandet. Rykter tyder på at CATL ønsker å overta noen av Nios stasjoner som del av en utvidelse.
En tredjedel av all lading?
Innen 2030 anslår CATL at batteribytte vil stå for en tredjedel av all batterilading. Med sin raske, fleksible og bilmerkeuavhengige teknologi kan selskapet bli en drivkraft i videre elektrifisering av bilparken – ikke minst i tettbygde strøk, der tradisjonell hurtiglading tar opp plass og tid.
Les også: Ny batteriteknologi kan gi elbiler 1600 km rekkevidde