Elbiler
Flatt startbatteri vanligste årsak til elbil-assistanse
Når elbiler får problemer på veien, er det som oftest ikke tomt hovedbatteri som er årsaken.
Ifølge forsikringsselskapet If skyldes rundt én av tre veihjelpsutrykninger et flatt startbatteri – samme andel som for bensin- og dieselbiler.
Kulde og småkjøring gir trøbbel
De fleste bilister forbinder startproblemer med fossildrevne biler, men elbiler har også et 12-voltsbatteri som sørger for å starte systemene og forsyne elektronikken med strøm. Det driver blant annet lys, rattvarme og skjermer.
"Mange tenker ikke over at elbiler faktisk har et eget startbatteri som ligner det man finner i en bensinbil. Det er like utsatt for kulde og korte kjøreturer", sier André N. Oldebråten, leder for bilskader i If.
Les også: Elbiler med kortest rekkevidde i praksis
Han forklarer at vintermånedene er den tiden på året hvor flest trenger assistanse, uavhengig av om bilen går på strøm eller drivstoff.
"Batteriet tappes lettere når det er kaldt, spesielt hvis man bare kjører korte turer. Derfor er det viktig å vedlikeholdslade startbatteriet med jevne mellomrom, også på elbiler", sier Oldebråten.
Rekkeviddeangsten på retur
Bare 2–3 prosent av assistanseoppdragene for elbiler handler om biler som har gått tomme for strøm. If mener det viser at norske bilister har blitt mer erfarne med elbilbruk.
"Rekkeviddeangst er i ferd med å bli historie. Elbilene får stadig bedre rekkevidde, og de fleste eiere har lært seg gode rutiner for lading. Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder elbilerfaring", sier Oldebråten.
Slik fungerer ladingen
Startbatteriet i elbiler lades vanligvis fra hovedbatteriet, ofte også når bilen står parkert. Likevel varierer det mellom merker og modeller hvor ofte og på hvilken måte dette skjer. Det skriver if i en pressemelding.
"Det er lurt å sjekke produsentens anbefalinger om hvordan både hovedbatteriet og 12-voltsbatteriet skal vedlikeholdes", sier Oldebråten.
Færre veihjelpsoppdrag totalt
Tall fra Finans Norge viser at det ble gjennomført over 132 000 redningsoppdrag for motorkjøretøy i Norge i løpet av årets første halvår. Det er en nedgang på rundt 14,5 prosent fra samme periode i fjor.
If peker på at det er god tilgang til veihjelp over hele landet. Selskaper som Viking står klare til å bistå hvis bilen stopper, og de fleste nyere biler har i tillegg mobilitetsgaranti fra importøren som gir veihjelp uten egenandel.
Les også: Fra 2027 trer nye regler i kraft: Disse bileierne må betale 11.000 kroner

