Elbiler
Farvel til klassikerne: disse bilmodellene forsvinner nå
Billegenderne forsvinner én etter én – her er modellene som ikke får bli med videre.
Selv legendariske biler må vike for tiden. Nye krav til utslipp, teknologi og sikkerhet gjør at flere klassiske modeller nå tas ut av produksjon.
Her er 10 bilikoner som står foran sin avskjed – og kanskje aldri kommer tilbake.
Ford Fiesta

Etter nesten 50 år avslutter Ford produksjonen av Fiesta. Den kompakte modellen har vært en storselger i Europa, men passer ikke inn i Fords elektriske fremtidsplaner.
Volkswagen Beetle

Bobla er en billegende, men produksjonen ble stoppet i 2019. VW har lagt planene om en ny generasjon på is og satser nå for fullt på elbiler.
Chevrolet Impala

Impala har rullet på amerikanske veier siden 50-tallet, men lave salgstall førte til at GM stengte produksjonen. SUV-er og elbiler har tatt over.
Toyota Avensis

En gang en folkekjær firmabil, men Avensis ble droppet til fordel for hybridmodellene Camry og Corolla. Reservedeler kan bli en utfordring fremover.
Citroën C1

Denne lille bybilen oppfylte ikke lenger moderne sikkerhets- og miljøkrav. Citroën avsluttet produksjonen uten å lansere en ny arvtager.
Fiat Punto

Punto var tidligere Fiats storselger, men flere mislykkede oppdateringer førte til slutten. Det finnes ingen planer om å gjenopplive modellen.
Honda Accord (Europa)

Accord lever videre i USA, men i Europa har salget vært svakt. Honda har derfor avsluttet modellen i flere markeder.
Mazda6

Mazda har bekreftet at Mazda6 fases ut i sin nåværende form. Fremtidige utgaver blir trolig SUV-aktige eller elektriske.
Renault Talisman

Renault har stanset produksjonen og satser nå fullt på SUV-er og elbiler. Talisman klarte aldri å få fotfeste blant firmabilene.
Peugeot 108

Småbilen 108 fjernes fra sortimentet grunnet skjerpede utslippskrav og lav etterspørsel. Peugeot prioriterer nå større, mer lønnsomme modeller.